Każde dziecko rozwija się w swoim tempie i ma do tego pełne prawo.

 

Tempo rozwoju dziecka zależy od jego genów, charakteru, pÅ‚ci, Å›rodowiska, 

w którym jest wychowywane i wielu innych czynników.

 

To w jaki sposób dziecko bawi się, komunikuje się, daje znać o swoich

potrzebach, zachowuje siÄ™ w trudnych sytuacjach etc, dużo mówi o jego rozwoju.

 

Co powinno potrafić dwuletnie dziecko? Czy dwulatek powinien już mówić? 

Czy jeśli dziecko jeszcze czegoś nie potrafi powinniśmy się niepokoi�

 

 

Społeczne umiejętności dwulatka

 

  Dziecko w wieku dwóch lat powinno naÅ›ladować zachowanie innych, zwÅ‚aszcza rodziców lub innych bliskich mu osób. OczywiÅ›cie, maluch robi wiele rzeczy swojemu, ważne jest to czy potrafi odwzorować danÄ… prostÄ… czynność np. wchodzi w interakcje typu "zrób to co ja", ale również spontanicznie dołącza do aktywnoÅ›ci np. wszyscy taÅ„czÄ… to ja też taÅ„czÄ™. 

 

Gdy dwulatek dołącza do grupy rówieśników zazwyczaj uczestniczy w emocjach przeżywanych przez inne dzieci, gdy maluchy ekscytują się, on też się ekscytuje, udziela mu się atmosfera, nawet jeśli nie zawsze to okazuje, nie odsuwa się, cieszy się lub boi - emocje grupy nie są mu obojętne.

 

U dzieci powyżej dwudziestego czwartego miesiÄ…ca życia widać również coraz wiÄ™kszÄ… chęć niezależnoÅ›ci i rozwoju samodzielnoÅ›ci. Nawet jeÅ›li nie zawsze im coÅ› wychodzi, próbujÄ… swoich siÅ‚ w nowych wyzwaniach. PotrafiÄ… siÄ™ również Å›wiadomie sprzeciwiać, uczÄ… siÄ™ tego, że nie zawsze muszÄ… podążyć za poleceniem dorosÅ‚ego, poznajÄ… uczucie sprawczoÅ›ci. 

 

Dwulatki zwykle nie sÄ… gotowe na wspólnÄ… zabawÄ™ z innymi dziećmi, coraz częściej interesujÄ… siÄ™ jednak tym co robiÄ… rówieÅ›nicy, potrafiÄ… siÄ™ również zaangażować w organizowane zabawy takie jak "Stary niedźwiedź mocno Å›pi" czy "Baloniku nasz  malutki", jest to forma wspólnej zabawy, pod narracjÄ… prowadzÄ…cego opiekuna.

 

Rozwój komunikacyjny dwulatka

 

   Dwuletnie dziecko, poproszone o wskazanie na obrazku konkretnej rzeczy zazwyczaj potrafi to zrobić, jeÅ›li jest mu ona znana. Nie musi znać jeszcze kategorii, dlatego wskazanie np. pojazdu bÄ™dzie dla niego o wiele trudniejsze niż wskazanie samochodu, a poproszony o wskazanie owocu może nie domyÅ›lić siÄ™, że chodzi o banana. Dwulatek potrafi również wybrać spoÅ›ród dwóch obrazków ten, o który 

pyta dorosły np. rozróżnia scenę zakupów w sklepie od jadącego pociągu, oraz wskazuje obrazki w książce/bajce.

 

   Dziecko, które ma już dwa lata powinno znać podstawowe części ciaÅ‚a. Chodzi głównie o gÅ‚owÄ™, rÄ™ce, nogi, ale również o usta, nos, uszy i oczy. Ważne, żeby maluch potrafiÅ‚ je wskazać, oczywiÅ›cie może siÄ™ jeszcze czasem pomylić. Na wskazywanie Å‚okci, Å‚opatek, policzków i obojczyków ma jeszcze dużo czasu. 

 

   Rozpoznawanie znanych dziecku osób to również ważna umiejÄ™tność. Chodzi o jego najbliższe otoczenie: rodziców, rodzeÅ„stwo, dziadków, ciocie czy wujka, który czÄ™sto przychodzi w odwiedziny. JeÅ›li malec dawno kogoÅ› nie widziaÅ‚ nie musi dokÅ‚adnie go pamiÄ™tać, rozpoznawać kuzynki babci na zdjÄ™ciu, czy rozumieć kim jest mama chrzestna.  

 

   JeÅ›li chodzi o rozwój mowy, dwulatek potrafi wypowiedzieć zdanie, skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z dwóch, a nawet czterech słów. Nie musi być ono poprawne, nie musi nawet zawierać czasownika (np. mama picie, dziadzia auto etc.). Może używać słów zrozumiaÅ‚ych tylko dla siebie i najbliższego otoczenia (np. dziecko może mieć wÅ‚asnÄ… nazwÄ™ na swoje ulubione auto czy maskotkÄ™), ale chociaż niektóre sÅ‚owa powinny być ogólnie rozumiane, a sÅ‚owa "w jego jÄ™zyku" powinny ewoluować (np. kiedyÅ› maluch mówiÅ‚ na picie "poka" teraz mówi "pipipi"). Powtarza również sÅ‚owa zasÅ‚yszane w rozmowach, niekoniecznie rozumiejÄ…c ich znaczenie.

 

   Dwuletnie dziecko powinno rozumieć proste instrukcje. Nawet jeÅ›li nie zawsze chce za nimi podążać, widać że wie o co prosi go dorosÅ‚y. Komunikaty takie jak : "chodź do mnie", "daj mi rÄ™kÄ™", "sprzÄ…tamy zabawki", "zaraz bÄ™dziemy jeść obiad" etc. powinny być dla malucha jasne. W tym wieku dzieci zaczynajÄ… również wydawać swoje instrukcje, używajÄ…c prostych słów takich jak "daj", "chodź", "pomóż" - lub ich wÅ‚asnej formy.

 

Umiejętności poznawcze dwuletniego dziecka

 

    OkoÅ‚o 24 miesiÄ…ca życia dziecko zaczyna rozpoznawać ksztaÅ‚ty. Potrafi dopasować prostÄ… figurÄ™ do pasujÄ…cego otworu w sorterze, dobiera proste pary, znajduje przedmioty w tym samym kolorze - jeÅ›li je widzi ("to jest kolor czerwony, co jest czerwone: banan czy jabÅ‚ko") oraz sortuje je (np. żółty do żółtego, zielony do zielonego). Potrafi rozróżnić funkcje znanych sobie przedmiotów (np. to że czapkÄ™ nosi siÄ™ na gÅ‚owie, odkurzacz sprzÄ…ta, auto jedzie, karetko robi "ioio" itp.).

 

Dwulatek zaczyna budować proste konstrukcje z kilku elementów, buduje wieże z 3-4 klocków (a jeszcze bardziej lubi jÄ… burzyć), dopasowuje wagonik do pociÄ…gu, łączy proste puzzle (skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z dwóch elementów, np. połówki owoców). Z pomocÄ… dorosÅ‚ego potrafi podzielić przedmioty na dwie kategorie (np. szyszki i samochody). 

 

Dwuletnie dziecko potrafi znaleźć coÅ› ukrytego przez dorosÅ‚ego, nawet pod kilkoma warstwami (np. samochodzik schowany w pudeÅ‚ku, w pudeÅ‚ku, w pudeÅ‚ku), rozumie zasady prostych gier takich jak "zgaduj zgadula, w której rÄ™ce zÅ‚ota kula", uczy siÄ™ rozwiÄ…zywać problemy 

np. rozumie, że można postawić krzesÅ‚o, by dosiÄ™gnąć do czegoÅ› co leży wysoko

 

Zaczyna rozumieć dwuetapowe polecenia, takie jak : "weź rysunek i schowaj go do szufladki", "podnieÅ› piÅ‚kÄ™ i rzuć do mnie", "wychodzÄ…c zamknij drzwi" etc. Nawet jeÅ›li nie zawsze uda mu siÄ™ wykonać obydwie czynnoÅ›ci, sÅ‚ucha tego o co jest proszony i stara siÄ™ to analizować.

 

Rozwój motoryczny dziecka w wieku 2 lat

 

  Dwulatki coraz częściej wybierajÄ… jednÄ… rÄ™kÄ™ jako wiodÄ…cÄ…. PotrafiÄ… przekÅ‚adać przedmiot z dÅ‚oni do dÅ‚oni, uczÄ… siÄ™ trzymać narzÄ™dzia pisarskie (kredki, flamastry, pÄ™dzle, kredÄ™), ale chwyt nie jest jeszcze poprawny. Ich prace plastyczne przypominajÄ… plamÄ™ lub bazgroÅ‚y, maluchy nie trzymajÄ… siÄ™ linii i konturu, zdarza siÄ™ im wychodzenie poza kartkÄ™. 

 

OkoÅ‚o drugiego roku życia dziecko potrafi ugniatać miÄ™kkÄ… masÄ™ plastycznÄ… (plastelinÄ™, ciastolinÄ™, glinÄ™ etc.), umie robić placek, stara siÄ™ formować waÅ‚ek z pomocÄ… dorosÅ‚ego. Trafia maÅ‚ym przedmiotem do otworu, np. guzikiem. Potrafi wybrać jeden przedmiot z kilku, nawet jeÅ›li sÄ… one maÅ‚e. Podnosi różne przedmioty, również te pÅ‚askie i lekkie (np. kawaÅ‚ki papieru, grubÄ… nitkÄ™, piórka etc.). Robi babki z piasku, potrafi wyciąć ksztaÅ‚t foremkÄ…. Przesuwa koraliki na liczydle, zapina rzepy, z pomocÄ… dorosÅ‚ego przesuwa suwak. 

 

Dwuletnie dziecko zaczyna biegać, umie rzucać piÅ‚kÄ… oraz kopać (nie trafia jeszcze do celu). Potrafi przejść przez tunel, zjechać ze zjeżdżalni, wchodzić i schodzić po schodach z pomocÄ… dorosÅ‚ego, wykonuje proste ruchy i ich sekwencje (np. umie tupnąć i klasnąć).Zazwyczaj chodzi całą  stopÄ… po podÅ‚odze,  podejmuje próby chodzenia na palcach.

 

Jeszcze raz warto podkreÅ›lić to, że każde dziecko jest inne i rozwija siÄ™ w swoim tempie. To, czy maluch zacznie wykonywać dane czynnoÅ›ci miesiÄ…c, czy nawet trzy miesiÄ…ce później lub wczeÅ›niej niż jego rówieÅ›nicy jest caÅ‚kowicie normalne. JeÅ›li jednak dwulatek ma trudnoÅ›ci z częściÄ… rzeczy wypisanych w tym artykule, warto wnikliwie go obserwować i w razie jakichkolwiek wÄ…tpliwoÅ›ci skonsultować siÄ™ ze specjalistÄ….  

 

 

Autor posta: Danuta Białek-Molak, pedagog specjalny, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju

 

źródÅ‚o: http://cicfc.org/Category/Milestones/Page/24To36Months

 

 

PowiÄ…zane artykuÅ‚y: 

 

Rozwój dwulatka - niepokojÄ…ce sygnaÅ‚y, na co zwrócić uwagÄ™?

Zabawy dla dzieci - ćwiczymy dłonie i paluszki

Samodzielność przedszkolaka - jak wspierać dziecko?

Czy dwulatki są gotowe na pójście do przedszkola?

 

 

 

Prawidłowy rozwój dwulatka - co powinien potrafić?

09 września 2019
Początek września dla wielu dzieci
09 czerwca 2019
Wrzesień zbliża się wielkimi krokami.
27 maja 2019
Dzień Dziecka już za kilka

Strona Główna

Cennik

Zobacz jakie logo ma przedszkole integracyjjne Zielony Latawiec w Warszawie

Kontakt

Strefa Rodzica

Oferta

Zobacz logo przedszkola Zielony Latawiec, przedszkole znajduje się na Bemowie, na Czerniakowie, na Ursynowie, na Sadybie oraz w Wilanowie. Zielony Latawiec to miejsce gdzie każde dziecko czuje się ważne i potrzebne. Elementy pedagogiki Montessori, plac zabaw, ceramika, dogoterapia, spotkania ze zwierzętami, Gordonki - to tylko nieliczne zajęcia z bogatej oferty przedszkola Zielony Latawiec
24 października 2018

Wspieranie rozwoju

Przedszkole

Blog

Poczytaj również:

Czym siÄ™ zajmujemy?

      Od ponad 10 lat tworzymy przedszkola, w których każde dziecko czuje siÄ™ ważne, potrzebne i akceptowane.

Zielony Latawiec to kameralne grupy,

zgrany zespół nauczycieli i specjalistów

oraz autorski program nauczania.  

     Codziennie w każdej z grup odbywa siÄ™ praca wÅ‚asna, prowadzona zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori.

Dzieci wybierajÄ… pomoce i samodzielnie z nimi pracujÄ…, dziÄ™ki czemu uczÄ… siÄ™ oraz poznajÄ… Å›wiat
po swojemu.

 

 

 

 

Co wyróżnia nasze przedszkole?

Zielony Latawiec, Niepubliczne Przedszkola Integracyjne, od 2007 r.| All rights reserved 2019| design by DBM

Co nas wyróżnia?

      kameralne grupy

      codziennie praca wÅ‚asnÄ… metodÄ… Montessori

      autorski program nauczania

      2 wychowawców w każdej grupie

      1-3 osób wspierajÄ…cych w każdej grupie

      specjaliÅ›ci, którzy sÄ… w staÅ‚ym kontakcie z rodzicami (neurologopeda, logopeda, fijozterapeuta, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta SI w każdym oddziale)

      zgrany, zaangażowany zespół

      ponad 10 lat zaufania rodziców