Czym siÄ™ zajmujemy?

      Od ponad 10 lat tworzymy przedszkola, w których każde dziecko czuje siÄ™ ważne, potrzebne i akceptowane.

Zielony Latawiec to kameralne grupy,

zgrany zespół nauczycieli i specjalistów

oraz autorski program nauczania.  

     Codziennie w każdej z grup odbywa siÄ™ praca wÅ‚asna, prowadzona zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori.

Dzieci wybierajÄ… pomoce i samodzielnie z nimi pracujÄ…, dziÄ™ki czemu uczÄ… siÄ™ oraz poznajÄ… Å›wiat
po swojemu.

 

 

 

 

Co wyróżnia nasze przedszkole?

Zielony Latawiec, Niepubliczne Przedszkola Integracyjne, od 2007 r.| All rights reserved 2019| design by DBM

Co nas wyróżnia?

      kameralne grupy

      codziennie praca wÅ‚asnÄ… metodÄ… Montessori

      autorski program nauczania

      2 wychowawców w każdej grupie

      1-3 osób wspierajÄ…cych w każdej grupie

      specjaliÅ›ci, którzy sÄ… w staÅ‚ym kontakcie z rodzicami (neurologopeda, logopeda, fijozterapeuta, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta SI w każdym oddziale)

      zgrany, zaangażowany zespół

      ponad 10 lat zaufania rodziców

      Rozwój każdego dziecka jest kwestiÄ… bardzo indywidualnÄ…. SÄ… jednak pewne

"kamienie milowe", które maluch powinien osiÄ…gnąć w okolicy drugiego roku 

życia, a na pewno nie później niż w wieku trzech lat. 

Jeśli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości, dotyczące prawidłowości rozwoju

dziecka, należy przede wszystkim obserwować malucha.

 

Jakie są niepokojące sygnały w rozwoju dwuletniego dziecka?

Do kogo siÄ™ zgÅ‚osić, jeÅ›li ma siÄ™ wÄ…tpliwoÅ›ci?

Czy każdy dwulatek rozwija siÄ™ w tym samym tempie? 

 

Rozwój społeczny dwulatka

 

       Rozwój spoÅ‚eczny każdego dziecka jest zależny od wielu czynników, miÄ™dzy innymi od tego jak czÄ™sto ma kontakt z innymi dziećmi, czy ma rodzeÅ„stwo, czy jest nieÅ›miaÅ‚y czy bardziej odważny i wielu innych rzeczy. DołączajÄ…c do grupy, dwulatek nie zawsze czuje siÄ™ komfortowo, zwÅ‚aszcza jeÅ›li to jego pierwszy kontakt z wiekszÄ… iloÅ›ciÄ… dzieci. Gdy już siÄ™ oswoi z nowÄ… sytuacjÄ…, powinien wykazywać zainteresowanie tym, co dzieje siÄ™ wokół niego. Obserwować dzieci i dorosÅ‚ych, poznawać otoczenie. Emocje grupy mogÄ… mu siÄ™ udzielać- dwulatki czÄ™sto naÅ›ladujÄ… emocje innych, gdy widzÄ… pÅ‚acz również zaczynajÄ… pÅ‚akać, sÅ‚yszÄ…c pisk też chcÄ… piszczeć, Å›miejÄ…c siÄ™ patrzÄ… czy innych też bawi dana sytuacja. Zważywszy na to, jak indywidualnÄ… kwestiÄ… jest rozwój spoÅ‚eczny każdego malucha warto najpierw dać mu trochÄ™ swobody w każdej z nowych sytuacji i bacznie go obserwować. Dwulatek nie musi wykazywać chÄ™ci wspólnej zabawy, a dzielenie siÄ™ zabawkami to umiejÄ™tność, która przyjdzie z czasem. Co wiÄ™c powinien robić dwulatek gdy dołącza do grupy?

 

Dwuletnie dziecko dołączajÄ…ce do grupy dzieci powinno:

 

  • Obserwować rówieÅ›ników

  • NawiÄ…zywać kontakt wzrokowy (zwÅ‚aszcza podczas rozmowy, poznawania siÄ™, podawania rÄ™ki etc.)

  • Wykazywać zainteresowanie sposobem zabawy innych dzieci (niekoniecznie chcieć siÄ™ wspólnie bawić)

  • NaÅ›ladować zachowanie i emocje grupy (lub zwracać uwagÄ™ na to co siÄ™ dzieje i reagować po swojemu)

  • Zwracać uwagÄ™ na polecenia dorosÅ‚ego (niekoniecznie za nimi podążać)

  • Umieć wybrać to co chce robić/czym siÄ™ chce bawić (nawet jeÅ›li aktywność potrwa bardzo krótko)

  • Szukać znajomej osoby dorosÅ‚ej, gdy stanie siÄ™ coÅ› co go poruszy (np. gdy siÄ™ wywróci, gdy któreÅ› dziecko zacznie pÅ‚akać, kiedy nie bÄ™dzie radzić sobie z jakÄ…Å› czynnoÅ›ciÄ… etc.)

  • Podążać za prostÄ… instrukcjÄ… ze strony dorosÅ‚ego

 

Brak powyższych zachowaÅ„ dziecka powinien być sygnaÅ‚em do dalszej obserwacji i skonsultowania siÄ™ ze specjalistÄ… (w pierwszej kolejnoÅ›ci z psychologiem dzieciÄ™cym).

 

 

Czy dwulatek powinien mówić? - rozwój komunikacyjny

   

     Rozwój mowy jest kwestiÄ… bardzo indywidualnÄ…, jednak  dziecko okoÅ‚o drugiego roku życia powinno już komunikować siÄ™ werbalnie, choćby najprostszymi wyrazami. Komunikować siÄ™, czyli informować o swoich potrzebach, emocjach, spostrzeżeniach. OczywiÅ›cie, sÅ‚owa wypowiadane przez tak maÅ‚e dziecko nie sÄ… jeszcze wypowiadane caÅ‚kowicie poprawnie, maluch powinien jednak próbować używać zestawieÅ„ co najmniej dwóch wyrazów. Nie muszÄ… być one odmienione, skomplikowane, mogÄ… czasem zawierać sÅ‚owa rozumiane tylko przez najbliższe otoczenie dziecka, mowa powinna siÄ™ jednak dynamicznie rozwijać. Maluch powinien szukać i próbować nowych słów, a gdy nie wie jak coÅ› przekazać powinny pojawiać siÄ™ inne próby komunikacji (wskazywania, ciÄ…gniecie za rÄ™kÄ™ do obiektu zainteresowania etc.). Warto pamiÄ™tać o tym, że aparat artykulacyjny dwulatka nie jest jeszcze w peÅ‚ni rozwiniÄ™ty, przez co czÄ™sto w jego wypowiedziach mogÄ… pojawiać siÄ™ np. zmiÄ™kczenia (np."ć" zamiast "cz"), czy zamiana gÅ‚oski "k" jako "t" lub "g" na "d" (jeÅ›li to siÄ™ utrzyma należy skonsultować  siÄ™ z logopedÄ…).

 

PrawidÅ‚owymi zdaniami wypowiadanymi przez dwuletnie dziecko mogÄ… być zatem przykÅ‚adowo: 

 

  • Gdy malec chce siÄ™ napić mleka: "Pić mleko", "Picie picie mlejko", "Picie mlećko", "Mlećto pić", "Daj mleko", "Cie mlećta" etc.

  • Gdy malec patrzy na psa: "Pies hau hau", "Lubie psa", "Ma odon", "Dzidzia boi",  "Duźi duźi piesiet" etc.

  • Gdy malec nie ma na coÅ› ochoty: "Ja nie", "Nie ce", "Be to jest", "Nie mozie", "Mama nie" etc.  

 

Co można uznać za niepokojÄ…ce/nieprawidÅ‚owe w rozwoju komunikacyjnym dwuletniego dziecka?

 

  • Używanie przez dziecko wyłącznie słów rozumianych tylko przez jego najbliższe otoczenie

  • brak chÄ™ci komunikowania siÄ™ ze strony dziecka (nie pokazuje czego chce, nie ciÄ…gnie za rÄ™kÄ™ by coÅ› przekazać, nie szuka dróg komunikacji)

  • NastÄ…piÅ‚ zastój w rozwoju mowy (dziecko zatrzymaÅ‚o siÄ™ na etapie mówienia 1-2 słów, nie rozszerza sÅ‚ownictwa, nie używa nowych wyrazów)

  • NastÄ…piÅ‚ regres w rozwoju mowy (dziecko mówiÅ‚o pojedyncze sÅ‚owa i przestaÅ‚o, używa mniejszej iloÅ›ci słów niż wczeÅ›niej)

  • Niewchodzenie w interakcjÄ™ sÅ‚ownÄ… (pojawiajÄ… siÄ™ trudnoÅ›ci w nawiÄ…zaniu dialogu, dziecko nie odpowiada na pytania i ich nie zadaje) 

  • Brak powtarzania zasÅ‚yszanych słów

  • Nadmierne powtarzanie zasÅ‚yszanych słów lub sentencji

  • Odpowiadanie na pytania tym samym (np.dorosÅ‚y pyta: "czym bÄ™dziesz siÄ™ bawić?", dziecko odpowiada: "czym bÄ™dziesz siÄ™ bawić")

 

JeÅ›li obserwujemy u dziecka niepokojÄ…ce sygnaÅ‚y zwiÄ…zane z rozwojem komunikacyjnym w pierwszej kolejnoÅ›ci należy skonsultować siÄ™ z logopedÄ… lub neurologopedÄ…. 

 

Umiejętności poznawcze - czyli wiedza dwulatka

 

      To ile potrafi dwuletnie dziecko zależy w dużej mierze od jego otoczenia. Maluch uczy siÄ™ głównie przez obserwacje i naÅ›ladowanie tego co widzi, a przecież za jego książeczki, zabawki, klocki i wszystkie inne rzeczy, które posiada odpowiadajÄ… zazwyczaj rodzice. KupujÄ…c maluchowi książki wyłącznie o zwierzÄ™tach możemy liczyć na to, że bÄ™dzie znaÅ‚ ich nazwy i bÄ™dzie wiedziaÅ‚ jakie dźwiÄ™ki wydajÄ…. Podobnie jest z wieloma innymi umiejÄ™tnoÅ›ciami. JeÅ›li od wielu miesiÄ™cy codziennie ćwiczymy z dzieckiem liczenie do dziesiÄ™ciu, bardzo prawdopodobne, że bÄ™dzie umiaÅ‚o siÄ™ wykazać tÄ… umiejÄ™tnoÅ›ciÄ… szybciej niż jego rówieÅ›nicy, którzy przez ostatnie miesiÄ…ce uczyli siÄ™ przykÅ‚adowo nazw figur geometrycznych. Åšrodowisko dziecka powinno być wiÄ™c, w miarÄ™ możliwoÅ›ci, jak najbardziej zróżnicowane.

Warto pamiÄ™tać o tym, że nie powinno siÄ™ tylko ciÄ…gle ćwiczyć z dzieckiem, wielu umiejÄ™tnoÅ›ci maluch uczy siÄ™ podczas zabawy i wspólnego spÄ™dzania czasu.

 

Oto umiejętności, które powinno mieć opanowane dwuletnie dziecko:

 

  • Rozpoznawanie podstawowych kolorów (niekoniecznie nazywanie ich)

  • Wskazywanie prostych owoców, warzyw, zwierzÄ…t, pojazdów

  • Znajomość funkcji przedmiotów codziennego użytku (np. szczoteczki do zÄ™bów, czapki, butów)

  • Rysowanie bazgroÅ‚ (niekoniecznie z użyciem prawidÅ‚owego chwytu kredki)

  • Dopasowywanie prostych par oraz puzzli 

  • Podążanie za prostym poleceniem dwuetapowym (np. wstaÅ„ i zasuÅ„ krzeseÅ‚ko)

  • Znajomość nazwy podstawowych części ciaÅ‚a oraz wskazywanie ich

 

OczywiÅ›cie dziecko nie musi mieć opanowanych wszystkich tych umiejÄ™tnoÅ›ci. JeÅ›li jednak opanowaÅ‚o mniej niż trzy z nich, a ćwiczenia w formie zabawy nie przynoszÄ… efektu należy bacznie obserwować postÄ™py dziecka. W razie jakichkolwiek wÄ…tpliwoÅ›ci warto skonsultować siÄ™ z pedagogiem specjalnym lub psychologiem dzieciÄ™cym.

 

Inne niepokojące sygnały w rozwoju dwulatka:

 

  • Bujanie siÄ™ (zwÅ‚aszcza w sytuacjach stresujÄ…cych lub bardzo ekscytujÄ…cych dziecko)

  • TrudnoÅ›ci w koncentrowaniu uwagi na jednej czynnoÅ›ci 

  • Niechęć do nowoÅ›ci i zmian (np. zabawa jednÄ… zabawkÄ…, chęć czytania tylko jednej książki, akceptowanie tylko jednych kapci etc.)

  • Chodzenie wyłącznie na palcach

  • Duża potrzeba stymulacji (potrzeba intensywnych bodźców, mocnego przytulania etc.)

  • Obniżony próg bólu

  • Zbyt duża wrażliwość na bodźce (brak chÄ™ci poznawania różnych faktur, lÄ™k przed brudzeniem lub moczeniem rÄ…k, niechęć do chodzenia na boso etc.)

  • Nadwrażliwość sÅ‚uchowa (zatykanie uszu, strach przed gÅ‚oÅ›nymi dźwiÄ™kami etc.)

  • Nierozpoznawanie osób z najbliższego otoczenia

  • Schematyczne wykonywanie czynnoÅ›ci (np. mycie zÄ™bów dopiero po nalaniu wody do kubka, zakÅ‚adanie kapci zawsze zaczynajÄ…c zawsze od prawego etc.)

 

Każde dziecko jest inne i rozwija siÄ™ w swoim tempie. To, czy maluch opanuje dane umiejÄ™tnoÅ›ci trochÄ™ wczeÅ›niej lub później jest kwestiÄ… bardzo indywidualnÄ…. Nie powinno siÄ™ stawiać maluchowi zbyt wysokich wymagaÅ„, zawyżone oczekiwania mogÄ… go jedynie zniechÄ™cić do rozwijania swoich umiejÄ™tnoÅ›ci. JeÅ›li zauważacie PaÅ„stwo u swoich pociech choć niektóre sygnaÅ‚y opisane w tym artykule, należy wnikliwie obserwować malucha. W razie jakichkolwiek wÄ…tpliwoÅ›ci należy skonsultować siÄ™ ze specjalistami. Pierwszym krokiem może być wizyta w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub konsultacja prywatnie. 

 

Autor posta: Danuta Białek-Molak, pedagog specjalny, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju

 

PowiÄ…zane artykuÅ‚y: 

 

Prawidłowy rozwój dwulatka

Zabawy dla dzieci - ćwiczymy dłonie i paluszki

Samodzielność przedszkolaka - jak wspierać dziecko?

Czy dwulatki są gotowe na pójście do przedszkola?

 

 

 

 

Rozwój dwulatka - niepokojące sygnały, na co warto zwrócić uwagę?

09 września 2019
Początek września dla wielu dzieci
09 czerwca 2019
Wrzesień zbliża się wielkimi krokami.
27 maja 2019
Dzień Dziecka już za kilka

Strona Główna

Cennik

Zobacz jakie logo ma przedszkole integracyjjne Zielony Latawiec w Warszawie

Kontakt

Strefa Rodzica

Oferta

Zobacz logo przedszkola Zielony Latawiec, przedszkole znajduje się na Bemowie, na Czerniakowie, na Ursynowie, na Sadybie oraz w Wilanowie. Zielony Latawiec to miejsce gdzie każde dziecko czuje się ważne i potrzebne. Elementy pedagogiki Montessori, plac zabaw, ceramika, dogoterapia, spotkania ze zwierzętami, Gordonki - to tylko nieliczne zajęcia z bogatej oferty przedszkola Zielony Latawiec
12 listopada 2018

Wspieranie rozwoju

Przedszkole

Blog

Poczytaj również: