Wymagania wobec dziecka powinny być dostosowane do jego możliwości.

Często nie mamy świadomości tego jak dziecko wiele potrafi, dopóki nie damy

mu szansy zaskoczenia nas swoimi umiejÄ™tnoÅ›ciami. Nauka samodzielnoÅ›ci jest 

elementarnÄ… częściÄ… rozwoju każdego czÅ‚owieka, w przedszkolu maluch uczy siÄ™

jej na każdym kroku, nie chodzi wiÄ™c o to, by caÅ‚y czas spÄ™dzany w domu ćwiczyć. 

Warto wymagać od dziecka tego co już potrafi, i od czasu do czasu spróbować

razem kolejnego etapu samodzielności.

 

W jaki sposób można wspierać rozwój dziecka? Kiedy pomóc dziecku, a kiedy

czekać aż zrobi coś samo? Jak nauczyć dziecko samodzielnie jeść i ubierać się?

 

Jak nauczyć dziecko samodzielnie jeść?

 

    

     Zależnie od tego, w jaki sposób rozszerza siÄ™ maluchowi dietÄ™, uczy siÄ™ samodzielnego jedzenia w różnym wieku. Pierwszym etapem samodzielnego spożywania posiÅ‚ków jest zazwyczaj jedzenie rÄ™koma. Potem dziecko uczy siÄ™ jak trzymać Å‚yżkÄ™ i powoli zaczyna niÄ… jeść. Im dÅ‚użej malec jest karmiony przez dorosÅ‚ego, tym później zacznie samodzielnie operować sztućcami. Nauka jedzenia nie jest prosta, bardzo wiele zależy od możliwoÅ›ci dziecka, jego preferencji smakowych, oraz tego do czego jest przyzwyczajone. JeÅ›li trudność w samodzielnym jedzeniu wynika wyłącznie z tego, że dotychczas byÅ‚o karmione, warto zacząć naukÄ™ od wspólnego przygotowywania posiÅ‚ków. Dla malucha bÄ™dzie to okazja do poznania skÅ‚adników, zaangażowania siÄ™ oraz spÄ™dzenia czasu z rodzicem. Najlepiej jest zacząć od potrawy, którÄ… dziecko bardzo lubi. Nawet jeÅ›li sÄ… to kanapki z masÅ‚em. Samodzielne przygotowanie wzbudzi u malucha zainteresowanie daniem. Kolejnym etapem jest wspólne jedzenie. JeÅ›li rodzic bÄ™dzie jadÅ‚ w tym samym czasie i to samo co dziecko, maluchowi Å‚atwiej  bÄ™dzie zmotywować siÄ™ do konsumpcji. Można pokazać jak trzyma siÄ™ kanapkÄ™, jakÄ… ma siÄ™ "technikÄ™" jedzenia, pomóc zÅ‚apać odpowiednio kromkÄ™, tak by nie wypadaÅ‚a z dÅ‚oni. Nie chodzi o to, żeby bawić siÄ™ jedzeniem, maluchowi może być potem trudno zjeść bez zabawy. Każdy posiÅ‚ek powinien przebiegać w atmosferze spokoju i przyjemnej atmosfery, bez gÅ‚oÅ›nej muzyki, włączonego telewizora, czy przeglÄ…dania telefonu przez rodzica. UczÄ…c dziecka skupienia na posiÅ‚ku wspieramy jego naukÄ™ samodzielnego jedzenia. JeÅ›li maluch ma trudnoÅ›ci z jedzeniem, potrafi siÄ™ gÅ‚odzić, je wyłącznie kilka produktów, pojawia siÄ™ u niego odruch wymiotny, lÄ™k przed jedzeniem lub inne niepokojÄ…ce objawy należy skonsultować to z psychologiem dzieciÄ™cym. 

 

 

Samodzielne ubieranie siÄ™ przez dziecko

 

   Ä†wiczÄ…c samodzielne ubieranie siÄ™ warto zacząć od merytorycznej "podkÅ‚adki". Można siÄ™gnąć po książkÄ™, której bohater zakÅ‚ada różne części garderoby, wybrać ukÅ‚adankÄ™ polegajÄ…cÄ… na dobieraniu dla postaci ubranek, czy nawet wspólnie obejrzeć zdjÄ™cia w gazecie, gdzie widać ubranych ludzi. OczywiÅ›cie, od maÅ‚ego dziecko codziennie jest ubierane i rozbierane co najmniej kilka razy dziennie, gdy jednak ma siÄ™ ubrać samo mogÄ… pojawić siÄ™ trudnoÅ›ci. PamiÄ™tajmy o tym, że należy zacząć od maÅ‚ych czynnoÅ›ci ze strony malucha. ZakÅ‚adanie każdej części garderoby można podzielić na kolejne etapy. WkÅ‚adajÄ…c spodnie dziecko musi znaleźć przód i tyÅ‚, trafić stopÄ… do każdej nogawki, podciÄ…gnąć je, zapiąć rozporek i guzik etc. JeÅ›li wiÄ™c chcemy pomóc dziecku nauczyć siÄ™ samodzielnie zakÅ‚adać spodnie zacznijmy od tego, żeby potrafiÅ‚o rozróżnić przód i tyÅ‚ wybranej pary. Kiedy maluchowi siÄ™ uda, pomóżmy mu z kolejnymi etapami, a przy nastÄ™pnej próbie bÄ™dzie można sprawdzić czy poradzi sobie również z samodzielnym trafieniem stopÄ… do nogawki. DzielÄ…c czynność na kilka etapów, dajemy maluchowi możliwość sprawdzenia siÄ™, a jednoczeÅ›nie niwelujemy szansÄ™ poczucia porażki, jeÅ›li nie uda mu siÄ™ od razu zaÅ‚ożyć spodni od poczÄ…tku do koÅ„ca. UczÄ…c malucha samodzielnego ubierania siÄ™, warto trzymać siÄ™ okreÅ›lonej kolejnoÅ›ci, zaczynać od majteczek, a koÅ„czyć na bluzie. Maluchowi Å‚atwiej wtedy bÄ™dzie zrozumieć schemat i próbować swoich siÅ‚ w kolejnych etapach- przykÅ‚adowo, jeÅ›li dziewczynka nauczy siÄ™ najpierw zakÅ‚adać sukienkÄ™, a potem majtki, trudno jej bÄ™dzie za każdym razem pamiÄ™tać o bieliźnie zakÅ‚adajÄ…c spodnie. Skarpetki warto zakÅ‚adać na koÅ„cu  - maÅ‚ej stopie Å‚atwiej siÄ™ przecisnąć przez nogawkÄ™ bez dodatkowej warstwy materiaÅ‚u. UbierajÄ…c siÄ™ do wyjÅ›cia na dwór maluch powinien zacząć od zaÅ‚ożenia butów, potem czapki i szalika, kurtki i na koÅ„cu rÄ™kawiczek. JeÅ›li zmienimy kolejność malec może mieć trudnoÅ›ci poprzez ograniczone ruchy i zgrzać siÄ™. Proces nauki samodzielnego zakÅ‚adania butów jest tak skomplikowany jak samo obuwie, może być tak, że wystarczy dopasować but do nogi - lewy do lewej, prawy do prawej, wsunąć go na stopÄ™ i zawiÄ…zać lub zapiąć, a może być tak, że trzeba dopasować but do strony, wyciÄ…gnąć jÄ™zyk, wcisnąć stopÄ™, zawiÄ…zać sznurowadÅ‚a i zapiąć rzepy, a na koÅ„cu zasunąć suwak. PamiÄ™tajmy o tym, wybierajÄ…c buty dla malucha. Oprócz odpowiedniego wsparcia dla stopy, buciki powinny być również w miarÄ™ proste do zaÅ‚ożenia. JeÅ›li bardzo siÄ™ spieszymy, można podzielić czynność ubierania na rzecz którÄ… zrobi dorosÅ‚y i dziecko. W ten sposób maluch nie zostanie caÅ‚kowicie wyrÄ™czony, a jednoczeÅ›nie zredukujemy czas ubierania siÄ™ o co najmniej poÅ‚owÄ™. Gdy jednak mamy wiÄ™cej czasu, pozwólmy maluchowi próbować, wkÅ‚adać i zdejmować buty, ubierać siÄ™ i rozbierać, pozwólmy mu samemu wybrać w co siÄ™ ubierze, porozmawiajmy o pogodzie i temperaturze na zewnÄ…trz, dopytajmy czy przyda siÄ™ kurtka i kalosze jeÅ›li pada deszcz, czy czapka na sÅ‚oÅ„ce pomoże ochronić gÅ‚owÄ™ etc.

 

Samodzielna zabawa - jak nauczyć dziecko się bawić?

 

     UmiejÄ™tność samodzielnej zabawy jest niezbÄ™dna dla prawidÅ‚owego rozwoju każdego dziecka. Zainteresowanie różnymi przedmiotami, wymyÅ›lanie dla nich nowych funkcji, odkrywanie zastosowania - maluchy potrafiÄ… siÄ™ przecież bawić nie tylko zabawkami. Swobodna zabawa jest dla dzieci czasem relaksu, "odciÄ™cia siÄ™", odpoczynku od zadaÅ„ i reguÅ‚. JeÅ›li malec jest przyzwyczajony do narzucania mu formy zabawy, trudniej jest mu wymyÅ›lić co chciaÅ‚by robić. OczywiÅ›cie wspólna zabawa jest bardzo ważna dla budowania wiÄ™zi, chodzi bardziej o to, by dziecko potrafiÅ‚o samo siÄ™ bawić, a nie wyłącznie powtarzaÅ‚o to co robi dorosÅ‚y. Nauce samodzielnej zabawy sprzyjajÄ… zabawki, które zainteresujÄ… malucha, wiążące siÄ™ z jego preferencjami np. ulubionÄ… bajkÄ…. Gdy dziecko nie wie w jaki sposób może siÄ™ bawić można mu zaproponować wspólne wymyÅ›lanie funkcji dla przedmiotu lub podać kilka możliwoÅ›ci tak, by maluch sam wybraÅ‚ co chce robić (np. piÅ‚ka może sÅ‚użyć do rzucania i kopania ale również można jÄ… schować lub udawać, że to arbuz). Warto również stworzyć takie warunki w okół malca, by sam chciaÅ‚ siÄ™ bawić, np. obok samochodów rozÅ‚ożyć dywan z wzorem przedstawiajÄ…cym ulice, lub dać mu garnek, Å‚yżkÄ™ i suchy makaron, żeby mógÅ‚ poudawać że gotuje. Im dzieckobÄ™dzie starsze, tym bardziej zÅ‚ożone bÄ™dÄ… jego pomysÅ‚y na zabawÄ™. Forma zabawy tak na prawdÄ™ nie ma znaczenia, o ile jest wymyÅ›lona lub wybrana przez dziecko. JeÅ›li maluch nie chce bawić siÄ™ sam można zaproponować mu kompromis - np. oddzielnie budować wieże z klocków i połączyć efekty pracy, tak by powstaÅ‚a wspólna budowla.

 

Naukę samodzielności warto zacząć od trzech, wyżej wymienionych filarów. Pamiętajmy o tym, żeby chwalić malucha za jego samodzielne dokonania, wzmacniać i doceniać to, że sobie z czymś radzi. Warto zwrócić uwagę na to, żeby pochwały określały konkretnie dokonanie dziecka - podkreślić, że wspaniale zapina rzepy w butach, że samodzielne zapięcie bluzy to sprawa godna uznania, że dzięki założeniu czapki i szalika będzie mu ciepło więc jest gotowy na śnieżne szaleństwa. Malec bardzo doceni takie komplementy i chętnie będzie próbował kolejnych rzeczy.

 

Autor posta: Danuta Białek-Molak, pedagog specjalny, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju

 

 

 

 

Samodzielność przedszkolaka - jak wspierać dziecko?

09 września 2019
Początek września dla wielu dzieci
09 czerwca 2019
Wrzesień zbliża się wielkimi krokami.
27 maja 2019
Dzień Dziecka już za kilka

Strona Główna

Cennik

Zobacz jakie logo ma przedszkole integracyjjne Zielony Latawiec w Warszawie

Kontakt

Strefa Rodzica

Oferta

Zobacz logo przedszkola Zielony Latawiec, przedszkole znajduje się na Bemowie, na Czerniakowie, na Ursynowie, na Sadybie oraz w Wilanowie. Zielony Latawiec to miejsce gdzie każde dziecko czuje się ważne i potrzebne. Elementy pedagogiki Montessori, plac zabaw, ceramika, dogoterapia, spotkania ze zwierzętami, Gordonki - to tylko nieliczne zajęcia z bogatej oferty przedszkola Zielony Latawiec
14 października 2018

Wspieranie rozwoju

Przedszkole

Blog

Poczytaj również:

Czym siÄ™ zajmujemy?

      Od ponad 10 lat tworzymy przedszkola, w których każde dziecko czuje siÄ™ ważne, potrzebne i akceptowane.

Zielony Latawiec to kameralne grupy,

zgrany zespół nauczycieli i specjalistów

oraz autorski program nauczania.  

     Codziennie w każdej z grup odbywa siÄ™ praca wÅ‚asna, prowadzona zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori.

Dzieci wybierajÄ… pomoce i samodzielnie z nimi pracujÄ…, dziÄ™ki czemu uczÄ… siÄ™ oraz poznajÄ… Å›wiat
po swojemu.

 

 

 

 

Co wyróżnia nasze przedszkole?

Zielony Latawiec, Niepubliczne Przedszkola Integracyjne, od 2007 r.| All rights reserved 2019| design by DBM

Co nas wyróżnia?

      kameralne grupy

      codziennie praca wÅ‚asnÄ… metodÄ… Montessori

      autorski program nauczania

      2 wychowawców w każdej grupie

      1-3 osób wspierajÄ…cych w każdej grupie

      specjaliÅ›ci, którzy sÄ… w staÅ‚ym kontakcie z rodzicami (neurologopeda, logopeda, fijozterapeuta, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta SI w każdym oddziale)

      zgrany, zaangażowany zespół

      ponad 10 lat zaufania rodziców