Poczytaj również:
Jakie przedszkole będzie najlepsze dla mojego dziecka?
Przedszkole ogólnodostępne czy przedszkole integracyjne?
Rodzice stają przed trudnym wyborem, gdy ich maluch osiąga
„przedszkolną pełnoletność”. Ogólnym założeniem przedszkola
integracyjnego jest to,że uczęszczają do niego zarówno
dzieci w normie rozwojowej jak i dzieci z trudnościami
rozwojowymi. Nie oznacza to jednak, że taka sytuacja
nie ma miejsca również w przedszkolach ogólnodostępnych.
Często rodzice obawiają się, że przedszkole integracyjne
nie przygotuje ich dziecka na pójście do szkoły.
Nic bardziej mylnego. Każde przedszkole integracyjne
pracuje programem edukacyjnym zgodnym z obowiązującą
podstawą programową, przygotowaną przez MEN
(Ministerstwo Edukacji Narodowej)
– tak samo jak przedszkola ogólnodostępne. Opisywany tutaj schemat pracy przedszkola ogólnodostępnego
i integracyjnego dotyczy oświaty niepublicznej, a model przedszkola integracyjnego przedstawia prace placówek Zielonego Latawca- nie każde przedszkole integracyjne działa w ten sposób. Jeśli chodzi o publiczną oświatę rządzi się ona innymi prawami, niektóre założenia się pokrywają, jednak nie wszystkie. Więcej o modelu kształcenia w publicznej oświacie można znaleźć na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Niepublicznych przedszkoli ogólnodostępnych i integracyjnych w Warszawie jest niemało i trudno by było napisać o modelu pracy każdego z nich. Przestawione różnice dotyczą więc ogólnie przyjętych założeń pracy. Nie zależnie od tego, na które przedszkole się Państwo zdecydujecie, przy wyborze warto zwrócić uwagę na opisane w tym tekście aspekty.
W przedszkolu integracyjnym grupy są z założenia bardziej kameralne niż w przedszkolu ogólnodostępnym, dzięki temu każdy maluch może liczyć na indywidualne podejście. W każdej grupie pracuje po kilku nauczycieli, po to by wszystkie dzieci miały zapewnione odpowiednie wsparcie. Personel przedszkola nie kończy się na wychowawcach. Terapeuci ( m.in. logopedzi, pedagodzy specjalni, psycholodzy, fizjoterapeuci i terapeuci integracji sensorycznej) na co dzień są obecni w życiu przedszkola, przez co wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola są pod stałym nadzorem specjalistów. Gdy rodzice mają jakieś pytania lub wątpliwości, mogą śmiało poprosić o konsultacje kogoś z zespołu przedszkola. W przedszkolu ogólnodostępnym, oprócz logopedy i czasem psychologa, zazwyczaj nie pracuje wielu terapeutów.
Wiele dzieci na początku adaptacji w przedszkolu jest nieśmiałych. Chowają się za mamą gdy obcy zada im pytanie, reagują nerwowo, gdy dziecko chce się z nimi pobawić. Nic dziwnego, nowa sytuacja jaką jest dołączenie do grupy rówieśników, w miejscu którego się nie zna i zostanie tam bez rodzica, babci czy niani, nie jest łatwą sytuacją dla młodego człowieka (więcej o tym, w artykule "Kiedy dziecko jest gotowe na pójście do przedszkola?"). Zdarza się jednak, że takie zachowanie malucha nie jest związane tylko z adaptacją, po prostu taki jest, nie czuje się komfortowo wśród obcych, potrzebuje więcej czasu, żeby dołączyć do zabawy czy zadania, wstydzi się powiedzieć, jak ma na imię albo ile ma lat. Dla dzieci, które przejawiają takie trudności warto wybrać przedszkole, w którym panują kameralniejsze warunki, tak by nieśmiały maluch nie był "rzucony na głęboką wodę" w grupie ponad 20stki dzieci. Dodatkowy nauczyciel w sali, który będzie miał możliwość wzmacniania pewności siebie dziecka, więcej czasu na podjęcie aktywności ze strony dziecka (obserwowanie i dołączenie gdy będzie komfortowe), czasem psycholog, który będzie w stałym kontakcie z rodzicami malca na pewno pozytywnie wpłyną na budowanie pewności siebie młodego człowieka. Opisane warunki można znaleźć w niektórych przedszkolach ogólnodostępnych i w większości przedszkoli integracyjnych. Wybierając przedszkole na pewno należy zwrócić uwagę na warunki adaptacji.
Wybór przedszkola dla dzieci z orzeczeniem o potrzebnie kształcenia specjalnego wiąże się w dużej mierze z zaleceniami, które są zawarte w tym dokumencie. Zarówno przedszkole ogólnodostępne jak i integracyjne przyjmując dziecko z orzeczeniem ma obowiązek stworzenia rocznego planu pracy terapeutycznej - IPET (Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny). Realizacja zaleceń w przedszkolu ogólnodostępnym jest możliwa, jeśli stworzone zostaną odpowiednie warunki. Zdarza się, że dzieci wysoko funkcjonujące aktywnie uczestniczą w życiu grupy ogólnodostępnej, a na terenie przedszkola są dla nich organizowane niezbędne zajęcia (z logopedii, Integracji sensorycznej, terapii pedagogicznej etc.), w przedszkole ogólnodostępne, do którego uczęszczają dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, powinno zatrudniać pedagoga specjalnego. Przedszkola integracyjne zazwyczaj mają większe doświadczenie w pracy z dziećmi z konkretnymi trudnościami rozwojowymi, zatrudniają terapeutów, grupy są odpowiednio mniejsze. Nie jest więc prawdą, że dziecko, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, musi uczęszczać do przedszkola integracyjnego/specjalnego, jeśli przedszkole ogólnodostępne ma możliwość realizacji zaleceń orzeczenia, może przyjmować dzieci z orzeczeniem. Przedszkole integracyjne zazwyczaj może jednak zaoferować szerszy wachlarz zajęć, konsultacji i wsparcia dla dziecka i jego rodziny, dlatego podejmując decyzję o wyborze przedszkola należy wziąć pod uwagę mocne strony terapeutyczne wybranej placówki, warto również zwrócić uwagę na to, czy grupowe zajęcia organizowane w przedszkolu są dostępne dla wszystkich podopiecznych, tak by maluch nie czuł się wykluczony z powodu braku możliwości uczestnictwa w nich.
Nie dla każdego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wybór grupy ogólnodostępnej lub integracyjnej jest najlepszy. W wielu przypadkach lepsze warunki rozwoju i terapii może zapewnić przedszkole specjalne.
Jakie przedszkole warto wybrać dla dzieci z trudnościami w zakresie ruchu? Na pewno to, które zapewni odpowiednie warunki lokalowe, podjazdy jeśli dziecko porusza się na wózku inwalidzkim, możliwość wstawienia dostosowanego krzesła, sala przedszkolna, jadalnia, szatnia na jednym poziomie, tak by nie trzeba było ciągle zmieniać piętra. Dodatkowych plusem będzie obecność fizjoterapeuty, rehabilitacja na miejscu - w przedszkolu -jest nie tylko wygodniejsza, ale również ma duże znaczenie w codziennym życiu dziecka. Prowadzący rehabilitację terapeuta może na bieżąco komunikować wychowawcom grupy obecne potrzeby dziecka, pomaga dobrać odpowiednie sprzęty, zwraca uwagę na dostosowanie przestrzeni pod kątem konkretnego dziecka.
Trudności ruchowe nie są przeciwwskazaniem do uczęszczania przez dziecko do przedszkola ogólnodostępnego, warto jednak zwrócić uwagę na wyżej wymienione aspekty wybierając miejsce, w którym dziecko spędzi kilka lat życia.
Śniadanie, zabawa, spacer, zajęcia, mycie rąk, wycieczka, malowanie, język angielski, rytmika, gimnastyka
i wiele innych aktywności to codzienność przedszkolaków, niezależnie od tego do jakiego przedszkola chodzą.
W przedszkolu ogólnodostępnym zazwyczaj można spotkać się z szerszą ofertą zajęć dla przedszkolaków
niż w przedszkolu integracyjnym (np. włoski, francuski, karate, judo, balet etc.), przedszkole integracyjne natomiast zazwyczaj ma w swojej ofercie więcej zajęć ze specjalistami takimi jak logopeda, psycholog, dogoterapeuta etc.
W każdym przedszkolu, w młodszych grupach wszystko trwa nieco dłużej, bo maluszki dopiero uczą się samodzielności, u starszaków można nieco zwiększyć tempo pracy. W przedszkolu integracyjnym dzięki temu, że w grupie pracuje kilka osób, każde dziecko bierze udział we wszystkich zajęciach, jeśli nie umie jeszcze mówić, zapytanie aranżowane jest tak by maluch mógł na przykład wybrać spośród dwóch odpowiedzi, wskazać odpowiedź palcem czy nawet kiwnąć głową. Nie tyczy się to tylko dzieci z trudnościami rozwojowymi, przecież wiele maluchów, które dołączają do przedszkola jeszcze nie potrafi płynnie udzielać odpowiedzi na pytania. W przedszkolu ogólnodostępnym nie zawsze istnieje możliwość dostosowania zajęć do potrzeb wszystkich dzieci, ponieważ tempo pracy dostosowuje się do tych, które najszybciej działają (oczywiście nie w każdym przedszkolu ogólnodostępnym tak jest, zależy to od modelu pracy). Nie znaczy to jednak, że w przedszkolu integracyjnym jest całkowicie odwrotnie. Wsparcie dodatkowych osób pracujących w grupie pozwala sprawnie realizować program i założenia terapeutyczne.
Wybór przedszkola nie jest łatwy, tę decyzję trzeba podjąć patrząc przede wszystkim na potrzeby swojego dziecka, tak by warunki w wybranej placówce sprzyjały harmonijnemu rozwojowi Państwa dziecka.
Na koniec dodam, że w mojej opinii przedszkole integracyjne służy wyrównywaniu szans edukacyjnych, uczy dzieci tolerancji i akceptacji oraz daje szansę rozwoju w komfortowych warunkach wszystkim swoim podopiecznym.
Autor posta: Danuta Białek-Molak, pedagog specjalny, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju
kameralne grupy
codziennie praca własną metodą Montessori
autorski program nauczania
2 wychowawców w każdej grupie
1-3 osób wspierających w każdej grupie
specjaliści, którzy są w stałym kontakcie z rodzicami (neurologopeda, logopeda, fijozterapeuta, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta SI w każdym oddziale)
zgrany, zaangażowany zespół
ponad 10 lat zaufania rodziców
Co nas wyróżnia?
Zielony Latawiec, Niepubliczne Przedszkola Integracyjne, od 2007 r.| All rights reserved 2019| design by DBM
Co wyróżnia nasze przedszkole?
Codziennie w każdej z grup odbywa się praca własna, prowadzona zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori.
zgrany zespół nauczycieli i specjalistów oraz autorski program nauczania.
Czym się zajmujemy?