Pierwsze kilka tygodni września mamy już za sobą, maluchy

zaadaptowały się, starsze dzieci wróciły do rytmu pracy z zeszłego roku.

Zazwyczaj po 3-4 tygodniach od przyjścia do przedszkola - czy po raz pierwszy,

czy po powrocie z wakacji - rozpoczyna siÄ™ Wielki Kryzys.

 

Dlaczego dziecko nie chce chodzić do przedszkola?

 

    Oczywistym jest, że pierwsze dni adaptacji w przedszkolu nie sÄ… Å‚atwe -

ani dla malca, ani dla rodzica. Gdy jednak uda się już przejść przez proces

adaptacji, czasem dzieci wręcz nie chcą wychodzić z przedszkola.

 

Zazwyczaj około miesiąc po przyjściu do przedszkola, dziecko zaczyna się

zachowywać inaczej. Często nie ma zmiany w codziennych opowieściach

o tym, co maluch robił danego dnia, co było na obiad, jakie były zajęcia,

podczas odbierania niezmiennie jest pełen entuzjazmu, różnice widać jedynie podczas przyprowadzania dziecka rano.

Rozstanie z rodzicem jest dla niego trudne, płacze, nie chce zostać, tuli się... Takie zachowania rodzic pamięta z niedawnych czasów adaptacji, czemu jednak tak nagle wracają?

 

1. Mija pierwsza fascynacja przedszkolem

 

    Nowa sala, nowe zabawki, nowe zajÄ™cia, dekoracje... Przez pierwsze tygodnie wrzeÅ›nia zazwyczaj przedszkolaki poznajÄ… swojÄ… nowÄ… salÄ™, wszystkie jej zakamarki - meble, kÄ…cik z książkami, półkÄ™ gdzie można znaleźć kredki i kartki, wÅ‚asne szufladki, tablice, widok z okien. Wszystko co siÄ™ dzieje na terenie przedszkola również jest nowe. ZajÄ™cia muzyczne, pani logopeda, posiÅ‚ki wÅ›ród grupy rówieÅ›ników - codziennie można odkryć nowÄ… rzecz lub poznać nowÄ… osobÄ™. Nawet jeÅ›li dziecko już zna przedszkole, czÄ™sto podczas wakacji ma miejsce remont, przemeblowanie, do sali zakupione zostajÄ… nowe zabawki etc. Po kilku tygodniach czas pierwszej fascynacji przemija, wkrótce - zazwyczaj po okoÅ‚o tygodniu - entuzjazm powraca, ponieważ dziecko zaczyna wchodzić w rytm pracy grupy, bardziej efektywnie korzystać z zajęć, nawiÄ…zuje przyjaźnie i czuje, że zna już przedszkole.

 

2. Dziecko zostaje w przedszkolu dłużej

 

    Przez pierwsze dni i tygodnie w przedszkolu, zazwyczaj, dziecko nie spÄ™dza w nim caÅ‚ego dnia. Rodzice starajÄ… siÄ™ odbierać malucha wczeÅ›niej niż po 8-10h. Nie zawsze jest możliwość by byÅ‚o to regułą, przez co dzieci zostajÄ… w przedszkolu coraz dÅ‚użej. DÅ‚uższy czas pobytu  oznacza dla dziecka wiÄ™ksze zmÄ™czenie- nawet jeÅ›li malec Å›pi w ciÄ…gu dnia - musi siÄ™ przyzwyczaić do intensywnego rytmu życia przedszkolnego i do wielu godzin spÄ™dzanych w grupie. CzÄ™sto na poczÄ…tku maluchom nie jest Å‚atwo, czujÄ… zmÄ™czenie i tracÄ… zapaÅ‚, co okazujÄ… rodzicom podczas wejÅ›cia do przedszkola. Po kilku tygodniach dÅ‚uższe pobyty popoÅ‚udniu dla wiÄ™kszoÅ›ci dzieci przestajÄ… być tak trudne - zachÄ™cam jednak do obierania przedszkolaków wczeÅ›niej niż po 9-10 h, jeÅ›li oczywiÅ›cie jest taka możliwość.

 

3. Pierwsze choroby dziecka

 

      JesieÅ„ to czas przeziÄ™bienia i innych infekcji - zwÅ‚aszcza dla dzieci, które dopiero rozpoczęły swojÄ… przygodÄ™ z przedszkolem lub z jakichÅ› wzglÄ™dów majÄ… sÅ‚abszÄ… odporność od rówieÅ›ników. Dzieci czÄ™sto okazujÄ… zÅ‚e samopoczucie poprzez brak chÄ™ci zostania w przedszkolu. PokÅ‚adajÄ… siÄ™, pÅ‚aczÄ…, przytulajÄ…, bo źle siÄ™ czujÄ…. CzÄ™sto, mimo braku gorÄ…czki, u przedszkolaka rozpoczyna siÄ™ infekcja i instynktownie chce zostać w pobliżu rodzica. JeÅ›li dzieci z grupy chorujÄ…, dzieci zdrowe również odreagowujÄ… ich nieobecność, przez pierwsze kilka tygodni zdążyÅ‚y siÄ™ ze sobÄ… zżyć i przyzwyczaić do wykonywania wspólnie elementów planu dnia - na przykÅ‚ad porannej zabawy, brak ulubionej koleżanki lub kolegi może budzić w maluchu poczucie niepokoju. Na szczęście, zazwyczaj po kilku miesiÄ…cach w przedszkolu odporność dziecka na choroby znaczÄ…co wzrasta.

 

4. Niewłaściwy proces adaptacji w przedszkolu

 

     Zdarza siÄ™, że rodzice dosÅ‚ownie przekupujÄ… malucha, by zostaÅ‚ w przedszkolu. Codziennie obiecujÄ… mu sÅ‚odycz, zabawkÄ™, wycieczkÄ™ w ulubione miejsce - byleby tylko dziecko zostaÅ‚o w przedszkolu. Taki sposób adaptacji nie dziaÅ‚a na dÅ‚uższÄ… metÄ™. Po kilku tygodniach, przedszkolak nie docenia już tak bardzo podstawowych atrakcji, które może obiecać mu rodzic, oczekujÄ…c coraz wiÄ™kszej nagrody za to że zostanie.  Gdy nagroda nie jest wystarczajÄ…co atrakcyjna dziecko nie chce zostać w grupie, nie chce nawet przekroczyć progu przedszkola. Na takÄ… sytuacjÄ™ remedium jest proste, trzeba od poczÄ…tku zacząć adaptacje dziecka, nie oferujÄ…c mu nagród  za pozostanie w placówce. Po kilku tygodniach malec zaadaptuje siÄ™ i samo pójÅ›cie do przedszkola bÄ™dzie dla niego nagrodÄ… (o zasadach adaptacji dziecka w przedszkolu można poczytać    TUTAJ >>).

 

5. Trudniejszy czas dla dziecka

 

     OczywiÅ›cie czÄ™sto jest tak, że nie dzieje siÄ™ żadna z wyżej opisanych sytuacji, a dziecko przechodzi po prostu przez ciężki czas. Potrzebuje bliskoÅ›ci rodzica, sprawdza czy na pewno musi zostać w przedszkolu, chce siÄ™ przytulić jeszcze raz zanim zostanie na kilka godzin w grupie. Nie ma w tym nic dziwnego, ważne jest bycie konsekwentnym w przyprowadzaniu dziecka - to da mu poczucie pewnoÅ›ci i bezpieczeÅ„stwa, jeÅ›li mama lub tata bÄ™dzie pÅ‚akać rozstajÄ…c siÄ™ z maluchem, może on pomyÅ›leć, że czeka go coÅ› zÅ‚ego. Gdy dziecko mówi, że chce siÄ™ ostatni raz przytulić warto mu na to pozwolić, czÄ™sto ten ostatni przytulas daje maluchowi werwÄ™ na wejÅ›cie do sali.  JeÅ›li dziecko czuje ze strony rodzica spokój i pewność, samo czuje siÄ™ pewniej. Pożegnania mogÄ… przez jakiÅ› czas trwać dÅ‚użej, jeÅ›li jednak nie ma siÄ™ pewnoÅ›ci co do swojego postÄ™powania warto poprosić wychowawcÄ™ o pomoc, na pewno chÄ™tnie doradzi i włączy siÄ™ w wejÅ›cie dziecka do sali. Po kilku tygodniach w przedszkolu malec zna już panie ze swojej grupy i czuje do nich zaufanie, nauczycielka może zachÄ™cić dziecko wspólnego wyjrzenia przez okno, poprosić o pomoc w czymÅ›, pokazać kto już przyszedÅ‚ lub zaproponować wspólnÄ… zabawÄ™.

 

Stały rytuał podczas wejść do przedszkola może pomóc maluchowi przetrwać kryzys.

 

 

Autor posta: Danuta Białek-Molak, pedagog specjalny, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju

 

 

ArtykuÅ‚y powiÄ…zane: 

 

Kiedy dziecko jest gotowe na pójście do przedszkola

 

Najważniejsze zasady adaptacji dziecka w przedszkolu 

 

Pięć najczęstszych błędów podczas adaptacji dziecka w przedszkolu

 

 

 

Wielki Kryzys - czyli o tym, dlaczego dziecko nagle nie chce iść do przedszkola?

09 września 2019
Początek września dla wielu dzieci
09 czerwca 2019
Wrzesień zbliża się wielkimi krokami.
27 maja 2019
Dzień Dziecka już za kilka

Strona Główna

Cennik

Zobacz jakie logo ma przedszkole integracyjjne Zielony Latawiec w Warszawie

Kontakt

Strefa Rodzica

Oferta

Zobacz logo przedszkola Zielony Latawiec, przedszkole znajduje się na Bemowie, na Czerniakowie, na Ursynowie, na Sadybie oraz w Wilanowie. Zielony Latawiec to miejsce gdzie każde dziecko czuje się ważne i potrzebne. Elementy pedagogiki Montessori, plac zabaw, ceramika, dogoterapia, spotkania ze zwierzętami, Gordonki - to tylko nieliczne zajęcia z bogatej oferty przedszkola Zielony Latawiec
22 września 2018

Wspieranie rozwoju

Przedszkole

Blog

Poczytaj również:

Czym siÄ™ zajmujemy?

      Od ponad 10 lat tworzymy przedszkola, w których każde dziecko czuje siÄ™ ważne, potrzebne i akceptowane.

Zielony Latawiec to kameralne grupy,

zgrany zespół nauczycieli i specjalistów

oraz autorski program nauczania.  

     Codziennie w każdej z grup odbywa siÄ™ praca wÅ‚asna, prowadzona zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori.

Dzieci wybierajÄ… pomoce i samodzielnie z nimi pracujÄ…, dziÄ™ki czemu uczÄ… siÄ™ oraz poznajÄ… Å›wiat
po swojemu.

 

 

 

 

Co wyróżnia nasze przedszkole?

Zielony Latawiec, Niepubliczne Przedszkola Integracyjne, od 2007 r.| All rights reserved 2019| design by DBM

Co nas wyróżnia?

      kameralne grupy

      codziennie praca wÅ‚asnÄ… metodÄ… Montessori

      autorski program nauczania

      2 wychowawców w każdej grupie

      1-3 osób wspierajÄ…cych w każdej grupie

      specjaliÅ›ci, którzy sÄ… w staÅ‚ym kontakcie z rodzicami (neurologopeda, logopeda, fijozterapeuta, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta SI w każdym oddziale)

      zgrany, zaangażowany zespół

      ponad 10 lat zaufania rodziców