Zbliża się wrzesień, a wraz z nim początek roku szkolnego. Dla wielu

maluchów oznacza to początek przygody w przedszkolu. Jak dziecko poradzi

sobiew nowym miejscu? Czy da siÄ™ uniknąć stresu? Co zrobić, by adaptacja

przebiegła pomyślnie?

 

Oto 5 - naszym zdaniem - najważniejszych zasad podczas procesu adaptacji:

 

1. Rozmawianie z dzieckiem o przedszkolu

 

     Zanim maluch zacznie chodzić do przedszkola, warto z nim o tym czÄ™sto

rozmawiać. Opowiedzieć o nowym miejscu, o zostawaniu bez rodziców,

o zasadach tam panujÄ…cych, o paniach nauczycielkach, zabawkach,

spacerach, posiłkach, siedzeniu przy małym stoliku, własnej szufladce,

myciu rÄ…k przez jedzeniem, kolegach i koleżankach, znaczku w szatni i wielu

innych rzeczach, które czekajÄ… na dzieci w przedszkolu. JeÅ›li brat lub siostra,

kuzyn, lub po prostu ktoÅ› znajomy z otoczenia malucha jest już przedszkolakiem, można razem porozmawiać o jego wrażeniach -

warto jednak wczeÅ›niej wybadać, czy pytane dziecko jest zadowolone z przedszkola do którego chodzi i w peÅ‚ni zaadaptowane

Im wiÄ™cej pozytywów malec usÅ‚yszy o nowym miejscu, tym Å‚atwiej mu bÄ™dzie oswoić z myÅ›lÄ… o pójÅ›ciu tam. Takie rozmowy mogÄ… mieć miejsce dÅ‚ugo przed planowanym poczÄ…tkiem adaptacji. Åšwietnie sprawdzÄ… siÄ™ również książeczki o pierwszych dniach w przedszkolu.  

 

2. Wspólne poznanie nowego przedszkola

 

     Dziecko czuje siÄ™ bezpieczniej w miejscu, które zna. Przed pierwszym dniem w przedszkolu można kilka razy wybrać siÄ™ wspólnie na spacer w jego okolice. JeÅ›li akurat przedszkolaki bawiÄ… siÄ™ na placu, można zapytać o możliwość dołączenia do nich.

Podczas pierwszej wizyty w sali warto dać maluchowi swobodÄ™, podążać za nim, oglÄ…dać razem zabawki i zakamarki, pójść wszÄ™dzie tam gdzie maluch ma ochotÄ™ zajrzeć. JeÅ›li dziecko nie chce gdzieÅ› wejść można samemu tam zajrzeć i skomentować to co siÄ™ widzi ("A tu jest szatnia, można zostawić w niej buty, każde dziecko ma swojÄ… półkÄ™", "A tu jest Å‚azienka, podobna do naszej, tylko sedes jest malutki").

WiedzÄ…c jaki dziecko ma znaczek, warto wspólnie poszukać jego półki w szatni, szufladki w sali etc. 

 

3. Pozytywne nastawienie rodzica

 

    Maluchy z Å‚atwoÅ›ciÄ… wyczuwajÄ… jeÅ›li rodzic nie jest przekonany co do decyzji o przedszkolu. Nastawienie dziecka jest w dużej mierze zależne od nastawienia rodzica. MówiÄ…c malcowi o przedszkolu warto przedstawiać je pozytywnie i nie okazywać swoich niepokojów. Adaptacja dotyczy również rodziców - zwÅ‚aszcza na poczÄ…tku warto o wszystko pytać, jeÅ›li ma siÄ™ jakiekolwiek wÄ…tpliwoÅ›ci. Niepewność może udzielić siÄ™ maluchowi i utrudnić mu aklimatyzacjÄ™. OpowiadajÄ…c o przedszkolu można porównywać je do miejsc, które pozytywnie kojarzÄ… siÄ™ dziecku (np. "Zobacz! Czerwona zjeżdżalnia, taka jak na placu zabaw obok cioci Kasi", "Twoja sala jest na pierwszym piÄ™trze, tak samo jak twój pokój"). Dzieci czasem dajÄ… siÄ™ również "zarazić" entuzjazmem rodzica ("Hurra! Idziemy do przedszkola!"). 

 

4. Dotrzymywanie słowa danego dziecku

 

   Podczas adaptacji przychodzi moment, gdy maluch zostaje po raz pierwszy w nowym otoczeniu. Zanim rodzic wyjdzie z sali, powinien zawsze uprzedzić o tym swoje dziecko. WidzÄ…c, że malec dobrze siÄ™ bawi można spróbować siÄ™ z nim umówić (Np. "Zosiu, idÄ™ na chwilÄ™
do samochodu, zaraz wrócÄ™", "IdÄ™ do toalety, za chwilÄ™ bÄ™dÄ™ z powrotem"). Te pierwsze "umowy" powinny zakÅ‚adać nieobecność rodzica dosÅ‚ownie przez chwilÄ™, by dziecko nie zdążyÅ‚o zareagować smutkiem czy strachem. Czas wyjÅ›cia można stopniowo wydÅ‚użać, obserwujÄ…c reakcjÄ™ malucha. NajważniejszÄ… rzeczÄ… jest dotrzymywanie sÅ‚owa dziecku. MówiÄ…c, że wychodzi siÄ™ na chwilÄ™, trzeba rzeczywiÅ›cie szybko wrócić. ObiecujÄ…c odebranie malca przez obiadem, powinno siÄ™ po niego przyjść zanim dzieci zacznÄ… jeść. 

Gdy rodzic umawia siÄ™ z dzieckiem, że wróci za jakiÅ› czas powinien okreÅ›lić konkretny moment z życia grupy, kiedy bÄ™dzie z powrotem 

("WrócÄ™ po zabawie, przed spacerem, po zajÄ™ciach, przed obiadem..."). JeÅ›li nieobecność trwa dÅ‚użej niż moment, malcowi Å‚atwiej bÄ™dzie sobie z niÄ… poradzić znajÄ…c dokÅ‚adny czas powrotu mamy czy taty.

Jeśli rodzic będzie dotrzymywał obietnic, dziecko będzie czuło się bezpiecznie i proces adaptacji przebiegnie łagodniej.

 

5. Bycie blisko

 

   Kiedy dziecko poznaÅ‚o już nowe miejsce, zazwyczaj bawi siÄ™ sprawdzajÄ…c czasami czy mama lub tata jest blisko. Później zaczyna przyzwyczajać siÄ™ do zostawania w grupie. ZwÅ‚aszcza na poczÄ…tku, rodzic wychodzÄ…c powinien być w niedalekiej odlegÅ‚oÅ›ci od sali

lub przedszkola. DziÄ™ki temu, jeÅ›li maluchowi zrobi siÄ™ smutno, przestraszy siÄ™, lub po prostu bÄ™dzie siÄ™ chciaÅ‚ przytulić, rodzic bÄ™dzie mógÅ‚ być z powrotem po chwili. Najbezpieczniej jest wyjść na korytarz, do niedalekiego sklepu lub kawiarni, posiedzieć na placu zabaw czy w samochodzie. Ważne, by dziecko nie zobaczyÅ‚o rodzica, gdy dobrze siÄ™ bawi. Może je to rozproszyć, poczuje tÄ™sknotÄ™ i zapomni o tym jak dobrze siÄ™ bawiÅ‚o. 

 

Pierwsze dni adaptacji zazwyczaj nie są proste, ale odpowiednie przygotowanie się do nich i pozytywne nastawienie z pewnością ją ułatwią. Trzymamy kciuki za pierwsze dni w przedszkolu!

 

 

Autor posta: Danuta BiaÅ‚ek-Molak, pedagog specjalny, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju

 

 

Artykuły powiązane:

 

Pięć najczęstszych błędów podczas adaptacji dziecka w przedszkolu

Wielki kryzys - czyli o tym, dlaczego dziecko nagle nie chce iść do przedszkola

Kiedy dziecko jest gotowe na pójście do przedszkola?

 

 

 

5 NAJWAŻNIEJSZYCH zasad adaptacji dziecka w przedszkolu

09 września 2019
Początek września dla wielu dzieci
09 czerwca 2019
Wrzesień zbliża się wielkimi krokami.
27 maja 2019
Dzień Dziecka już za kilka

Strona Główna

Cennik

Zobacz jakie logo ma przedszkole integracyjjne Zielony Latawiec w Warszawie

Kontakt

Strefa Rodzica

Oferta

Zobacz logo przedszkola Zielony Latawiec, przedszkole znajduje się na Bemowie, na Czerniakowie, na Ursynowie, na Sadybie oraz w Wilanowie. Zielony Latawiec to miejsce gdzie każde dziecko czuje się ważne i potrzebne. Elementy pedagogiki Montessori, plac zabaw, ceramika, dogoterapia, spotkania ze zwierzętami, Gordonki - to tylko nieliczne zajęcia z bogatej oferty przedszkola Zielony Latawiec
17 sierpnia 2018

Wspieranie rozwoju

Przedszkole

Blog

Poczytaj również:

Czym siÄ™ zajmujemy?

      Od ponad 10 lat tworzymy przedszkola, w których każde dziecko czuje siÄ™ ważne, potrzebne i akceptowane.

Zielony Latawiec to kameralne grupy,

zgrany zespół nauczycieli i specjalistów

oraz autorski program nauczania.  

     Codziennie w każdej z grup odbywa siÄ™ praca wÅ‚asna, prowadzona zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori.

Dzieci wybierajÄ… pomoce i samodzielnie z nimi pracujÄ…, dziÄ™ki czemu uczÄ… siÄ™ oraz poznajÄ… Å›wiat
po swojemu.

 

 

 

 

Co wyróżnia nasze przedszkole?

Zielony Latawiec, Niepubliczne Przedszkola Integracyjne, od 2007 r.| All rights reserved 2019| design by DBM

Co nas wyróżnia?

      kameralne grupy

      codziennie praca wÅ‚asnÄ… metodÄ… Montessori

      autorski program nauczania

      2 wychowawców w każdej grupie

      1-3 osób wspierajÄ…cych w każdej grupie

      specjaliÅ›ci, którzy sÄ… w staÅ‚ym kontakcie z rodzicami (neurologopeda, logopeda, fijozterapeuta, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta SI w każdym oddziale)

      zgrany, zaangażowany zespół

      ponad 10 lat zaufania rodziców