Poczytaj również:
Gry edukacyjne, puzzle, układanki, auta, lalki, pociągi... Półki w sklepach
uginają się od wszelakich przedmiotów dla dzieci. Na co się
zdecydować? Jak wybrać zabawkę, żeby zaraz nie wylądowała
zapomniana w kącie czy pod łóżkiem?
Warto zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów.
Opisywane tu schematy są ogólne. Każde dziecko jest inne i ma różne
preferencje. Wiek dziecka często nie świadczy o poziomie jego rozwoju,
dlatego podane w artykule ramy wiekowe są orientacyjne.
Nie będzie tu zamieszczonych opisów konkretnych zabawek, raczej ich
rodzaje z przykładami. Poza tymi zabawkami, puzzlami, grami,
układankami i innymi przedmiotami istnieje wiele więcej niezwykle
ciekawych dla dzieci rzeczy, ale o nich będziemy pisać w kolejnych
artykułach.
Większość dzieci w wieku dwóch lat nie ma jeszcze sprecyzowanych preferencji jeśli chodzi o rodzaj zabawek, którymi się bawi.
Auta są ciekawe jeśli wydają interesujący dźwięk, ale lalka która mówi może być równie interesująca. Obiekt zainteresowania
często się zmienia, a czas koncentracji uwagi u takich maluszków nie jest długi. Oczywiście nowe zabawki są dla 2 latków zazwyczaj ciekawsze od innych, ale często tylko do momentu odkrycia ich zastosowania, jeśli okaże się fascynujące będą się bawić dalej,
jeśli funkcja przedmiotu nie przypadnie im do gustu zdarza się, że odrzucają zabawkę i już nie wykazują nią zainteresowania.
Na pierwszym miejscu grających zabawek są instrumenty- o ile instrumenty można nazwać zabawkami. Grzechotki, tamburyno,
bębenek, cymbałki etc. powinny towarzyszyć maluchowi w codziennej zabawie. Rozwój słuchu jest harmonijną częścią całego rozwoju dziecka. Dlatego tak ważny jest kontakt malucha z instrumentami, rytmem, melodią. Nie da się zastąpić muzyki grającymi zabawkami,
mogą być one jednak ciekawym dopełnieniem. Każda zabawka, która oprócz posiadania ciekawego wyglądu będzie wydawała z siebie dźwięki na pewno wzbudzi zainteresowanie malucha. Samochody takie jak karetka czy straż pożarna, których odgłosy odwzorowują syreny,
pociąg którego dźwięk przypomina jazdę po szynach, kotek który miauczy, ogólnie przedmioty wydające z siebie dźwięk kojarzący się
z ich funkcją są dla dwu letnich dzieci bardzo ciekawe. Równie interesujące dla malca będą zabawki przypominające przedmioty ze świata dorosłych, kluczyki do samochodu, kasa fiskalna, suszarka do włosów itp. Warto wybierać zabawki, z których można wyjąć baterie lub na stałe je wyłączyć, dzięki temu maluchowi będzie można dozować stymulacje słuchowe jednocześnie nie zabierając mu przedmiotu.
Proste układanki i puzzle zazwyczaj cieszą się zainteresowaniem malucha, zwłaszcza jeśli w układaniu bierze udział osoba dorosła.
Na początku warto wesprzeć dziecko w składaniu puzzli czy dopasowaniu brakującego elementu układanki, dzięki temu nie zniechęci się kiedy nie będzie mu wychodziło. Powinno się zacząć od bardzo prostych wersji, nawet takich składających się tylko z dwóch elementów, zachęcone powodzeniem dziecko będzie chętnie podejmowało próby układania trudniejszych wzorów cztero, sześcio, czy nawet dziewięcioelementowych. Szukając układanek warto wybrać te, które zainteresują malucha wzorem, mogą przedstawiać ulubionego bohatera, owoc, który maluch lubi etc. Klocki powinny być co najmniej takiej wielkości, by nie dało się ich włożyć do buzi. Świetnie sprawdzą się zarówno drewniane jak i plastikowe. Z przedszkolnych doświadczeń wynika, że maluchy bardzo lubią układać proste konstrukcje z kolorowych klocków typu wafle.
Dzieci w wieku trzech lat zazwyczaj bardzo interesują się przedmiotami codziennego użytku. Świetnie sprawdzą się dla nich
zabawki przypominające przedmioty używane przez rodziców czy rodzeństwo w domu. Trzy letnie dzieci zaczynają interesować się
również grami oraz bardziej skomplikowanymi układankami.
Trzy latek powinien już radzić sobie z kilkuelementowymi puzzlami. Warto wybierać dla niego układanki, które zwierają
w pudełku kilka różnych wzorów, prostszych i trochę bardziej skomplikowanych, tak by maluch mógł stopniować sobie poziom trudności. Ciekawym rozwiązaniem są również klocki, które jednocześnie są puzzlami – dobierając odpowiednie ścianki malec układa wzór.
Klocki do zabawy wciąż nie powinny być zbyt małe, chociaż dziecko w tym wieku już poprawnie chwyta małe przedmioty i nie kieruje ich odruchowo do buzi. Optymalne będą klocki typu "Duplo", średnie i mniejsze wafle oraz oczywiście klocki drewniane – im więcej kolorów
i wzorów tym lepiej! W wieku 3 lat dzieci zaczynają doceniać zestawy tematyczne np. domek, przystanek autobusowy czy dworzec. Dobrze sprawdzają się również tory kolejowe do układania i wagoniki, które można kupić w zestawie m.in. w szwedzkiej sieciówce z meblami. Można wypróbować klocki i puzzle z pianki, niektórym maluchom przypadną one do gustu.
ale chętnie nią rzuci i przesunie pionkiem. Gra nie powinna mieć zbyt wielu pól, maluch może się szybko znudzić i zniechęcić. Świetnie sprawdzą się gry zręcznościowe np. ze spadającymi małpkami czy hipopotamami. Można również zaproponować dziecku grę typu "Memory", wzory powinny być proste, a par być kilka. Na rynku są dostępne mniej klasyczne wersje Memo np. dźwiękowe lub zapachowe,
- są one świetną stymulacją dla zmysłów dziecka - warto zacząć od standardowych, żeby maluch zrozumiał zasady, a później zaproponować inną wersję zabawy. Można również spróbować obrazkowego domino i gier typu "Nawlekaj nie czekaj".
warzywa do krojenia i zastawa, drewniany odkurzacz, mop, szczotka i zmiotka. Trzy letnie dzieci uwielbiają odtwarzać to, co widzą dookoła siebie. Gotowanie z zabawkowych produktów jest dla nich wielką frajdą. Odkurzacz jest równie pożądany i praktycznie każde dziecko wie,
w jaki sposób go używać. Odtwarzanie sytuacji z życia codziennego podczas zabawy jest ważną częścią społecznego i poznawczego
rozwoju dziecka.
Nie bez powodu pięcio i sześcioletnie dzieci połączyłam w jedną grupę. Od mniej więcej piątego roku życia dziecko sprawnie nadaje przedmiotom wybrane przez siebie cechy. W ten sposób patyki zamieniają się w miecze lub różdżki, kocyk rozciągnięty nad krzesłami staje się zamkiem, a szczyt zjeżdżalni okazuje się być masztem na statku piratów. Zabawki wybierane przez dzieci w tym wieku zazwyczaj są dość realistyczne np. dinozaur nie jest pluszowym dinusiem z mięciutkim ogonkiem tylko raczej gumowym Tyranozaurem Rexem z zębami i łuskami. Lalka przypomina dzidziusia, a nie szmacianą kukiełkę, garaże zawierają windy i określenie kierunku ruchu.
na uczenie się radzenia sobie z emocjami związanymi z rywalizacją, zwycięstwem, porażką, remisem etc. Warto wziąć to pod uwagę przy wyborze planszówki. Jeśli grze towarzyszy element losowy ważne żeby dało się zagrać w nią kilka razy z rzędu, wtedy maluch ma szanse zarówno na zwycięstwo jak i na przegraną. Świetnie sprawdzą się gry typu "Pędzące Żółwie". Dziecko na pewno szybko zrozumie zasady, rozgrywka trwa w miarę sprawnie także można rozegrać kilka partii z rzędu. Gry oparte na refleksie oraz spostrzegawczości,
jak np. "Prawo Dżungli" i "Panic Lab", zazwyczaj również przypadają dzieciom do gustu.
Może niekoniecznie są to zabawki, ale u dzieci powyżej piątego roku życia wielkim zainteresowaniem cieszą się wszelkiego rodzaju szkła powiększające, klepsydry, klikery, stopery, kalejdoskopy, układy kół zębatych, wagi, proste układy elektryczne (np włącznik, bateria, żarówka), kłódki, latarki, okulary ze szkłami w różnych kolorach i inne przedmioty tego typu.
Autor posta: Danuta Białek-Molak, pedagog specjalny, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju
kameralne grupy
codziennie praca własną metodą Montessori
autorski program nauczania
2 wychowawców w każdej grupie
1-3 osób wspierających w każdej grupie
specjaliści, którzy są w stałym kontakcie z rodzicami (neurologopeda, logopeda, fijozterapeuta, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta SI w każdym oddziale)
zgrany, zaangażowany zespół
ponad 10 lat zaufania rodziców
Co nas wyróżnia?
Zielony Latawiec, Niepubliczne Przedszkola Integracyjne, od 2007 r.| All rights reserved 2019| design by DBM
Co wyróżnia nasze przedszkole?
Codziennie w każdej z grup odbywa się praca własna, prowadzona zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori.
zgrany zespół nauczycieli i specjalistów oraz autorski program nauczania.
Czym się zajmujemy?