To, czy dziecko lubi z nami spędzać czas zależy od wielu czynników, między

innymi od wypracowanych miÄ™dzy nami relacji. Codzienne maÅ‚e gesty,

wspólne spÄ™dzanie czasu, zabawa, rozmowy...

to wszystko pomaga w budowaniu więzi.

 

Po czym poznać, że dziecko nam ufa? Co można zrobić, żeby chciaÅ‚o spÄ™dzać

z nami czas? W jaki sposób buduje siÄ™ relacjÄ™ z przedszkolakiem? Jak pokazać

dziecku, że interesuje nas to co ma nam do powiedzenia?

 

Wspólne rytuały z dzieckiem

 

   Poczucie bezpieczeÅ„stwa dziecka opiera siÄ™ głównie na Å›wiadomoÅ›ci tego,

co je czeka. JeÅ›li już coÅ› zna, wie co siÄ™ stanie, poznaÅ‚o już danÄ… sytuacjÄ™ - czuje siÄ™ spokojniejsze. Każda czynność wykonywana przez nas z dzieckiem, może siÄ™ wiÄ…zać ze wspólnym rytuaÅ‚em. Tworzenie powtarzalnych schematów da dziecku

poczucie bezpieczeÅ„stwa, a jednoczeÅ›nie pomoże w budowaniu relacji z dorosÅ‚ym. Wiele codziennych czynnoÅ›ci jest już w pewnym sensie rytuaÅ‚ami - ubieranie siÄ™, kÄ…piel czy mycie zÄ™bów wiąże siÄ™ ze znanym już dziecku rytmem. W budowaniu relacji pomoże dodanie faktu, że czynność wykonuje siÄ™ razem. PrzykÅ‚adowo mycie zÄ™bów - może być Å›wietnym sposobem na bliskość z dzieckiem. Można zaproponować wspólne nakÅ‚adanie pasty - rodzic dziecku, a dziecko rodzicowi, potem razem szorować zÄ™by przed lustrem, sprawdzić czy buzia jest dobrze wypÅ‚ukana, czy na szczoteczce nie zostaÅ‚a piana etc. - najważniejsze, żeby wykonywać wszystkie te czynnoÅ›ci wspólnie. OczywiÅ›cie, nie zawsze jest czas na to, żeby razem myć zÄ™by, ale za każdym razem, gdy jest taka możliwość warto spróbować. Można stworzyć rytuaÅ‚y zwiÄ…zane z codziennymi czynnoÅ›ciami, ale równie ważne i atrakcyjne dla dziecka mogÄ… być rytuaÅ‚y na wyjÄ…tkowe sytuacje. JeÅ›li dziecko jest chore i nie może iść do  przedszkola warto spÄ™dzić z nim caÅ‚y dzieÅ„, robiÄ…c na zmianÄ™ to co zaproponuje rodzic i dziecko. Wspólne zabawy i gry, przygotowanie posiÅ‚ków, czytanie bajki siedzÄ…c wspólnie pod koÅ‚drÄ… etc. to Å›wietne sposoby na budowanie relacji z maluchem. 

 

Słuchanie i rozmawianie z dzieckiem

 

   WÅ‚aÅ›ciwie dla każdego dziecka aprobata ze strony rodzica jest bardzo ważna. JeÅ›li maluch opowiada nam o czymÅ›, co byÅ‚o dla niego z jakichÅ› wzglÄ™dów ważne, nawet jeÅ›li wydaje siÄ™ bÅ‚ahostkÄ…, warto wsÅ‚uchać siÄ™ w to co mówi i odpowiedzieć. Stwierdzenia takie jak: "to super", "fajnie", "aha", "no widzisz", "okay" i inne tego typu zwroty, mogÄ… nie dać dziecku poczucia zrozumienia z naszej strony. Już kilku letnie dziecko jest w stanie zauważyć, że jego rozmówcy nie interesuje to co mówi. Trzeba to mieć na uwadze sÅ‚uchajÄ…c relacji czy opowieÅ›ci przedszkolaka. W budowaniu relacji zdecydowanie pomoże empatyczne podejÅ›cie do zagadnienia, pokazanie dziecku, że naprawdÄ™ sÅ‚uchaliÅ›my opowiadanej nam historii i chcemy zrozumieć punkt widzenia malca. JeÅ›li maluch opowiada o tym, że nie mógÅ‚ znaleźć kolegi podczas zabawy w chowanego, warto skomentować to wykorzystujÄ…c przykÅ‚ad samego siebie (mówiÄ…c np: "PamiÄ™tam jak graliÅ›my w chowanego z moim bratem, któregoÅ› razu schowaÅ‚ siÄ™ do szafy i nie mogÅ‚em go znaleźć bardzo dÅ‚ugo, rozumiem co czuÅ‚eÅ› nie mogÄ…c znaleźć Krzysia"). Dziecko poczuje zrozumienie z naszej strony, co bardzo pomaga w budowaniu relacji. JeÅ›li malec opowiada nam o swoim sukcesie lub niepowodzeniu, warto dowiedzieć siÄ™ jakie przeżywaÅ‚ emocje. PrzykÅ‚adowo, jeÅ›li maluch opowiada o tym, że udaÅ‚o mu siÄ™ wejść na najwyższÄ… zjeżdżalnie na placu zabaw i samodzielnie zjechać można powiedzieć: "Åšwietna robota, ta zjeżdżalnia  jest naprawdÄ™ duża, wyobrażam sobie, że nie byÅ‚o Å‚atwo na niÄ… wejść, pewnie jesteÅ› z siebie bardzo dumny? PodobaÅ‚o ci siÄ™ na górze?". JeÅ›li jakaÅ› sytuacja byÅ‚a trudna dla dziecka, tym bardziej trzeba siÄ™ skupić na wysÅ‚uchaniu wszystkiego, co ma nam do powiedzenia maluch. Gdy dziecko ma do nas zaufanie Å‚atwiej mu bÄ™dzie siÄ™ otworzyć i opowiedzieć o wszystkim. Dobrze jest rozmawiać z maluchem jak czÄ™sto siÄ™ da, wspólnie planować, marzyć, zastanawiać siÄ™ nad czymÅ›. Åšwietnie również sprawdzÄ… siÄ™ wzajemne opowieÅ›ci o tym, jak nam minÄ…Å‚ dzieÅ„. Pytajmy malucha o to, co siÄ™ dziaÅ‚o w przedszkolu, co byÅ‚o na obiad, czy podobaÅ‚y mu siÄ™ zajÄ™cia, ale również opowiedzmy o swoim dniu, co my jedliÅ›my na lunch, czy dzieÅ„ byÅ‚ udany etc. Maluch szybko polubi takie luźne konwersacje i z wielkÄ… chÄ™ciÄ… bÄ™dzie rozpoczynaÅ‚ rozmowÄ™.

 

Partnerstwo to ważny aspekt budowania relacji z maluchem

 

    Niezwykle ważnym elementem budowania relacji z dzieckiem, jest traktowanie go jako partnera. OczywiÅ›cie, kilkuletnie dziecko nie może jeszcze podejmować odpowiedzialnych decyzji, czÄ™sto nie zna konsekwencji swoich dziaÅ‚aÅ„, nie potrafi ocenić ryzyka czy zadbać o bezpieczeÅ„stwo swoje i innych. Lubi natomiast mieć wybór. JeÅ›li damy maluchowi możliwość wyboru, przedstawiajÄ…c mu dwie lub wiÄ™cej możliwych opcji, zapytamy czy coÅ› lubi czy nie, jaka jest jego opinia etc., bÄ™dzie czuÅ‚ że jego zdanie jest dla nas ważne i szanujemy jego wkÅ‚ad w decyzje. SpÄ™dzajÄ…c czas z dzieckiem w domu, na zakupach, na placu zabaw, pozwólmy mu czasem samemu zdecydować o tym, co chce robić. Niech malec sam postanowi, czy najpierw idziemy na lody czy na plac zabaw, czy kupowane jabÅ‚ka bÄ™dÄ… czerwone czy zielone, czy ubierajÄ…c siÄ™ do przedszkola zaÅ‚oży bluzÄ™ czy sweter. WykonujÄ…c codzienne czynnoÅ›ci, warto pytać siÄ™ malucha o jego zdanie na dany temat. Wspólne podejmowanie niektórych domowych decyzji sprawi, że dziecko bÄ™dzie siÄ™ czuÅ‚o potrzebne, a to pomoże w budowaniu relacji z nim. 

 

Wspólna zabawa z dzieckiem

 

   Zabawa jest Å›wietnym sposobem budowania relacji z dzieckiem. Dla malucha jest to czas relaksu, pamiÄ™tajmy wiÄ™c żeby nie narzucać mu za mocno naszego pomysÅ‚u na wspólne spÄ™dzenie czasu, podążajmy za jego pomysÅ‚ami proponujÄ…c nasze urozmaicenia. Dobrze sprawdzÄ… siÄ™ zabawy konstrukcyjne, takie podczas których można wykonywać danÄ… czynność naprzemiennie np. budowanie wieży z klocków. UkÅ‚adajÄ…c klocki warto komentować to (Np."Teraz ja, wybieram czerwony bo bardzo lubiÄ™ ten kolor, a teraz twoja kolej, ciekawe jaki kolor wybierzesz?..."), dzieci chÄ™tnie "wchodzÄ…" w taki rodzaj interakcji. JeÅ›li wieża zostanie zburzona, zawsze można zbudować nastÄ™pnÄ… lub przejść do nastÄ™pnej zabawy. Innym pomysÅ‚em na wspólnÄ… zabawÄ™ może być odgrywanie ról. Wystarczy wybrać zabawkÄ™, maskotkÄ™ czy nawet Å›limaka z plasteliny i zainicjować dialog, maluch może wybrać tÄ™ samÄ… formÄ™ zabawy - wybrać zabawkÄ™ i wczuć siÄ™ w jej postać- lub po prostu zacząć rozmawiać z postaciÄ…, którÄ… udaje dorosÅ‚y. Równie dobrze sprawdzÄ… siÄ™ gry takie jak berek czy zabawa w chowanego, proste gry planszowe czy karciane. Najważniejsze jest to, żeby dziecko nie czuÅ‚o w dorosÅ‚ym konkurenta, a raczej partnera.

 

Zaufanie dziecka do rodzica i rodzica do dziecka

 

   NiezbÄ™dne w budowaniu relacji jest zaufanie dziecka do dorosÅ‚ego. Takie zaufanie buduje siÄ™ dÅ‚ugo, a można je zawieść bardzo Å‚atwo. Czasem nie mamy Å›wiadomoÅ›ci, jak ważne dla dziecka sÄ… powierzone nam sekrety czy tajemnice. Gdy maluch widzi, że o tym co nam powiedziaÅ‚, wiedzÄ… już wszyscy - może poczuć siÄ™ zawiedziony, nawet jeÅ›li dorosÅ‚ym opowiedziana sprawa zdawaÅ‚a siÄ™ być bÅ‚aha czy nawet zabawna. Posiadanie wspólnych sekretów sprzyja budowaniu relacji z dzieckiem. Warto wiÄ™c czasem zrobić coÅ› razem w tajemnicy przed innymi, przykÅ‚adowo poczytać książkÄ™ siedzÄ…c z maluchem w szafie i umówić siÄ™, że tylko dorosÅ‚y i dziecko bÄ™dÄ… o tym wiedzieć. JednoczeÅ›nie należy pamiÄ™tać o tym, by nie wplÄ…tywać dziecko w sekrety, które mogÄ… być dla niego kÅ‚opotliwe albo trudne, np. nie należy prosić dziecka, by nie mówiÅ‚o o czymÅ› babci albo tacie - maluch może nie nie rozumieć takiej proÅ›by, czuć siÄ™ w obowiÄ…zku powiedzenia prawdy jeÅ›li bÄ™dzie o niÄ… pytany, nie bÄ™dzie wiedziaÅ‚ wobec kogo ma być lojalny etc. Równie ważne jest dotrzymywanie danych dziecku obietnicZaufanie daje dziecku poczucie komfortu, które jest niezbÄ™dne przy budowaniu relacji. DziaÅ‚a to również w drugÄ… stronÄ™, maluchowi zależy na dozie zaufania z naszej strony. UfajÄ…c mu pokazujemy, że traktujemy go poważnie. Gdy maluch zapewnia nas o tym, że coÅ› zrobiÅ‚, dotrzymaÅ‚ sÅ‚owa, z czymÅ› sobie poradzi - warto mu uwierzyć i obdarzyć zaufaniem. Na pewno bardzo to doceni.

 

Budowanie relacji z dzieckiem to proces, który trwa praktycznie przez caÅ‚y czas. Należy pamiÄ™tać o tym, że mimo mÅ‚odego wieku dziecko wiele rzeczy rozumie i przeżywa wszystko na swój sposób. Każde dziecko jest inne i w danej chwili potrzebuje czegoÅ› innego - spokoju lub zabawy, rozmowy lub posiedzenia w ciszy. JeÅ›li bÄ™dziemy obserwować zachowanie malucha, bÄ™dziemy mogli najlepiej odpowiedzieć na jego potrzeby. DajÄ…c maluchowi poczucie bezpieczeÅ„stwa, rozmawiajÄ…c, sÅ‚uchajÄ…c, szanujÄ…c, darzÄ…c zaufaniem, bÄ™dÄ…c oparciem, partnerem, towarzyszem zabawy i różnych nastrojów, rozumiejÄ…c jego potrzeby możemy być pewni, że budujemy relacje na solidnych fundamentach. 

 

 

Autor posta: Danuta Białek-Molak, pedagog specjalny, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju

 

 

 

Jak budować relacje z dzieckiem?

09 września 2019
Początek września dla wielu dzieci
09 czerwca 2019
Wrzesień zbliża się wielkimi krokami.
27 maja 2019
Dzień Dziecka już za kilka

Strona Główna

Cennik

Zobacz jakie logo ma przedszkole integracyjjne Zielony Latawiec w Warszawie

Kontakt

Strefa Rodzica

Oferta

Zobacz logo przedszkola Zielony Latawiec, przedszkole znajduje się na Bemowie, na Czerniakowie, na Ursynowie, na Sadybie oraz w Wilanowie. Zielony Latawiec to miejsce gdzie każde dziecko czuje się ważne i potrzebne. Elementy pedagogiki Montessori, plac zabaw, ceramika, dogoterapia, spotkania ze zwierzętami, Gordonki - to tylko nieliczne zajęcia z bogatej oferty przedszkola Zielony Latawiec
07 października 2018

Wspieranie rozwoju

Przedszkole

Blog

Poczytaj również:

Czym siÄ™ zajmujemy?

      Od ponad 10 lat tworzymy przedszkola, w których każde dziecko czuje siÄ™ ważne, potrzebne i akceptowane.

Zielony Latawiec to kameralne grupy,

zgrany zespół nauczycieli i specjalistów

oraz autorski program nauczania.  

     Codziennie w każdej z grup odbywa siÄ™ praca wÅ‚asna, prowadzona zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori.

Dzieci wybierajÄ… pomoce i samodzielnie z nimi pracujÄ…, dziÄ™ki czemu uczÄ… siÄ™ oraz poznajÄ… Å›wiat
po swojemu.

 

 

 

 

Co wyróżnia nasze przedszkole?

Zielony Latawiec, Niepubliczne Przedszkola Integracyjne, od 2007 r.| All rights reserved 2019| design by DBM

Co nas wyróżnia?

      kameralne grupy

      codziennie praca wÅ‚asnÄ… metodÄ… Montessori

      autorski program nauczania

      2 wychowawców w każdej grupie

      1-3 osób wspierajÄ…cych w każdej grupie

      specjaliÅ›ci, którzy sÄ… w staÅ‚ym kontakcie z rodzicami (neurologopeda, logopeda, fijozterapeuta, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta SI w każdym oddziale)

      zgrany, zaangażowany zespół

      ponad 10 lat zaufania rodziców