Poczytaj również:
Dzieci budują samoocenę głównie w oparciu o sygnały, które
otrzymują ze swojego otoczenia. Zwracając uwagę na formę komunikatów
przekazywanych maluchowi, można mu pomóc poczuć się pewniej.
Czasami wystarczy kilka często wypowiadanych sformułowań, by zauważyć
poprawę pewności siebie
u malucha.
O rzeczach stworzonych przez dziecko (budowli, pracy plastycznej etc.):
Ale się napracowałeś!
Jaki ciekawy wzór i wesołe kolory!
Widać, że bardzo się starałeś robiąc to!
Twoja praca jest naprawdę wyjątkowa!
Świetna robota!
O zachowaniu dziecka wobec innych :
Bardzo mi się podobało jak się bawiłeś z ...
Zaimponowałeś mi tym, że się podzieliłeś zabawkami z ...
To było bardzo miłe, kiedy zaprosiłeś ... do zabawy
Wspólne budowanie wieży świetnie ci poszło
Zabawa z ... to był świetny pomysł
O pomocy dziecka :
Bez twojej pomocy byłoby mi o wiele trudniej!
Dzięki tobie skończyłem szybciej!
Dziękuje, że chciałeś mi pomóc!
Ale dzielny zuch pomocnik z ciebie!
Milej mi sprzątać kiedy robimy to razem!
Warto unikać sformułowań, które są dla dziecka niezrozumiałe, nacechowane negatywnie lub kojarzą się dziecku z czymś czego nie lubi. Rodzice, często nieświadomie, przekazują dziecku sygnały, które mogą negatywnie wpływać na jego samoocenę. Unikajmy zwrotów typu:
"Mój malutki dzidziuś nie umie zawiązać sznurowadeł"
"Ale się objadłeś tłusty prosiaczku"
"Jesteś za mały, żeby to zrozumieć"
"Dzielne dzieci nie płaczą u lekarza, a ty tak płaczesz"
"Ruszasz się jak mucha w smole"
"Jeśli się sam nie ubierzesz to znaczy, że musisz wrócić do żłobka dla bobasów"
Malec, słysząc to, może się poczuć bardzo niepewnie. Problemy z samooceną u dziecka mogą występować już w wieku przedszkolnym, warto więc od początku pomagać dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu siebie. Jeśli widzą Państwo u swojego dziecka niepokojące sygnały takie jak nadmierny brak śmiałości i pewności siebie, trudności w adaptacji (adaptacja trwająca powyżej 2-3 tygodni), niechęć do nawiązywania relacji z rówieśnikami etc., należy skonsultować się z psychologiem dziecięcym.
Budowanie pozytywnej samooceny jest ważnym elementem harmonijnego rozwoju dziecka.
Autor posta: Danuta Białek-Molak, pedagog specjalny, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju
kameralne grupy
codziennie praca własną metodą Montessori
autorski program nauczania
2 wychowawców w każdej grupie
1-3 osób wspierających w każdej grupie
specjaliści, którzy są w stałym kontakcie z rodzicami (neurologopeda, logopeda, fijozterapeuta, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta SI w każdym oddziale)
zgrany, zaangażowany zespół
ponad 10 lat zaufania rodziców
Co nas wyróżnia?
Zielony Latawiec, Niepubliczne Przedszkola Integracyjne, od 2007 r.| All rights reserved 2019| design by DBM
Co wyróżnia nasze przedszkole?
Codziennie w każdej z grup odbywa się praca własna, prowadzona zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori.
zgrany zespół nauczycieli i specjalistów oraz autorski program nauczania.
Czym się zajmujemy?