Przedszkole Integracyjne Zielony Latawiec 2024
zielony_latawiec@poczta.fm
kameralne grupy
codziennie praca własną metodą Montessori
autorski program nauczania
2 wychowawców w każdej grupie
1-3 osób wspierających w każdej grupie
specjaliści, którzy są w stałym kontakcie z rodzicami (neurologopeda, logopeda, fijozterapeuta, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta SI w każdym oddziale)
zgrany, zaangażowany zespół
ponad 10 lat zaufania rodziców
Co nas wyróżnia?
Wymagania wobec dziecka powinny być dostosowane do jego możliwości i wieku. Warto pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie. W Zielonym Latawcu staramy się tworzyć odpowiednie warunki do samodzielnej nauki, jednocześnie zapewniając maluchom wsparcie, gdy tego potrzebują. Zamiast nadmiernie wymagających oczekiwań, skupiamy się na dostosowaniu zadań do zdolności dziecka, co daje im poczucie sukcesu i motywuje do dalszego działania.
Nauka samodzielnego jedzenia to jedna z podstawowych umiejętności, które dziecko rozwija już w przedszkolu. Początkowo maluch zaczyna od jedzenia rękoma, by później przejść do używania sztućców. Warto pamiętać, że im dłużej dziecko jest karmione przez dorosłych, tym później zacznie samodzielnie posługiwać się łyżką czy widelcem. Proces nauki może być wyzwaniem, zwłaszcza gdy dziecko ma swoje preferencje smakowe lub jest przyzwyczajone do konkretnego sposobu jedzenia.
Krokiem do nauki dzieci samodzielności w zakresie jedzenia jest wspólne przygotowywanie posiłków. Angażowanie dziecka w proces gotowania pozwala mu lepiej poznać składniki, a także poczuć się odpowiedzialnym za posiłek. Nawet proste czynności, jak przygotowanie kanapek, mogą stać się okazją do nauki. Ważne jest, aby posiłki odbywały się w atmosferze spokoju – bez zbędnych rozpraszaczy jak telewizja czy telefon. Dzięki temu maluch może skupić się na jedzeniu i nabierać nawyku samodzielnego spożywania posiłków.
Jeśli dziecko ma trudności z jedzeniem, warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym, by wykluczyć ewentualne problemy emocjonalne związane z posiłkami.
Samodzielne ubieranie się to kolejny ważny krok w rozwoju dziecka. W Zielonym Latawcu uczymy maluchy tej umiejętności poprzez zabawę i stopniowe wprowadzanie wyzwań. Dobrym sposobem jest zaczęcie od pokazania dziecku, jak zakłada się poszczególne elementy odzieży. Możemy sięgnąć po książki lub układanki, które uczą dzieci, jak dobierać ubrania.
Na początku dziecko może mieć trudności z odróżnieniem przodu od tyłu, dlatego warto zaczynać od prostych czynności, jak zakładanie majtek czy skarpetek. Warto dzielić każdą czynność na mniejsze etapy – najpierw maluch zakłada jedną część ubrania, potem kolejną, aż do pełnego ubioru. Taka metoda nie tylko ułatwia naukę, ale też daje dziecku poczucie sukcesu.
Ważne jest, aby dzieci miały jasny schemat ubierania się, np. najpierw zakładają majtki, potem spodnie, a na końcu bluzę. Dzięki temu dziecko szybciej zrozumie, jakie czynności powinno wykonać w odpowiedniej kolejności. Warto także pozwolić maluchowi na wybór ubrań, dostosowując je do pogody. To świetna okazja, by nauczyć dziecko rozpoznawania warunków atmosferycznych i odpowiedniego dobierania ubrań.
Samodzielna zabawa to kluczowy element rozwoju dziecka. Zachęcajmy dzieci do twórczej zabawy, która rozwija ich wyobraźnię i umiejętność rozwiązywania problemów. Samodzielna zabawa nie tylko poprawia zdolności poznawcze, ale także pozwala dziecku na relaks i odpoczynek od zewnętrznych bodźców.
Dzieci uczą się, że zabawa może mieć różne formy – mogą bawić się zarówno tradycyjnymi zabawkami, jak i przedmiotami codziennego użytku. Ważne jest, by w miarę rozwoju malucha, zabawa stawała się coraz bardziej złożona i kreatywna. Warto także zaproponować maluchowi pomysły na zabawę, ale pozwolić mu samodzielnie podjąć decyzję, co chce robić. Można na przykład zaproponować zabawę piłką, ale pozostawić dziecku wybór, czy chce ją rzucać, kopać, czy udawać, że jest to arbuz.
Jeśli dziecko poczuje się pewniej w zabawie, łatwiej będzie mu bawić się samodzielnie, co sprzyja rozwojowi umiejętności społecznych i emocjonalnych.
Rozwój samodzielności dziecka to proces, który warto wspierać na każdym etapie życia. Zacznijmy od małych kroków: nauki jedzenia, ubierania się czy zabawy. Warto chwalić dziecko za każdy postęp, doceniając jego wysiłki. Pochwały powinny być konkretne – na przykład: „Wspaniale zapinasz rzepy w butach” lub „Dzięki temu, że samodzielnie założyłeś czapkę, jesteś gotowy na zimowe szaleństwa”. Takie słowa motywują malucha do dalszych prób i budują pewność siebie.
Warto pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Postarajmy się dostosować nasze wymagania do indywidualnych potrzeb każdego malucha. Dzięki temu dzieci uczą się samodzielności w sposób naturalny, czerpiąc z tego satysfakcję i radość. Słuchajmy tego, co mają nam do przekazania nauczyciele z przedszkola. Ich spostrzeżenia i uwagi mogą być dla nas, rodziców, drogowskazem dla nauki samodzielności w domu.
Autor: Danuta Białek-Molak