Poczytaj również:
nr tel.: 222903809
Przedszkole integracyjne różni się od przedszkola ogólnodostępnego w wielu
względach. Grupy integracyjne, z założenia, łączą dzieci w normie rozwojowej
z dziećmi z deficytami rozwojowymi.
Dlaczego warto wysłać swoje dziecko do przedszkola integracyjnego?
Czy to odpowiedni model dla każdego malucha? Jakich postaw społecznych
nauczy się dziecko uczęszczające do grupy integracyjnej?
Grupy w przedszkolu integracyjnym są zazwyczaj kameralne. Mniej dzieci
oznacza bardziej komfortowe warunki do zabawy i nauki. Podczas wszystkich
aktywności, nauczyciele mogą zapewnić każdemu dziecku odpowiednią ilość uwagi. Wesprzeć, gdy coś sprawia trudność, przytulić, kiedy tęskni się za mamą, poczekać, jeśli jakieś zadanie zajmie dziecku więcej czasu. Kameralna grupa oznacza również mniej infekcji. Początek jesieni oznacza zazwyczaj początek okresu chorób, zwłaszcza jeśli dziecko dopiero zaczyna przygodę z przedszkolem, lub z jakichś względów ma obniżoną odporność. Mniej dzieci w grupie oznacza mniej zarazków - oczywiście nie oznacza to, że przedszkolaki z grup integracyjnych nie chorują, ale na pewno chorują mniej. Adaptacja w kameralnej grupie jest prostsza, dziecku łatwiej się odnaleźć wśród mniejszej liczby przedszkolaków, nie czuje się przytłoczone hałasem, a nauczyciel może mu poświęcić więcej uwagi.
Dzięki temu, że w przedszkolu integracyjnym pracują specjaliści (np w każdym oddziale Zielonego Latawca pracuje logopeda, fizjoterapeuta terapeuta SI, pedagog specjalny, psycholog, neurologopeda etc.) wszystkie dzieci są pod ich stałą kontrolą. Zajęcia grupowe takie jak gimnastyka czy logorytmika, oprócz frajdy dla dzieci, są również czasem obserwacji przez specjalistę od rozwoju mowy czy prawidłowej postawy. Również dla rodziców jest to duża zaleta, jeśli mają jakiekolwiek pytania lub wątpliwości mogą na miejscu skonsultować się i poradzić. Dzięki współpracy całego zespołu dzieci mają możliwość globalnego (wszechstronnego) rozwoju.
Grupa integracyjne uczy dzieci tolerancji i akceptacji. Każdy maluch jest inny, ale jest akceptowany przez grupę takim jakim jest. Nie chodzi tylko o dzieci z trudnościami rozwojowymi - przecież każdemu przedszkolakowi czasem jest trudno sobie z czymś poradzić, boi się czegoś, potrzebuje większego wsparcia, ma gorszy dzień, nie wie jak coś zrobić, bo nigdy nie miał z tym styczności etc. W grupie integracyjnej, dzieci uczą się tego, że każdy ma prawo do swojego tempa pracy, własnego sposobu działania, innego pomysłu na rozwiązanie jakiegoś problemu, wyglądania inaczej, porozumiewania się w mniej standardowy sposób, okazywania emocji bardziej lub mniej ekspresyjnie etc. Jeśli przedszkolak akceptuje innych takimi, jakimi są, łatwiej mu jest również zaakceptować siebie i budować pozytywną samoocenę. Kończąc przedszkole wie, że nie wszyscy są doskonali. Nie boi się inności, jest otwarty i empatyczny.
Wszystkie zajęcia, prowadzone w przedszkolu integracyjnym, są dostępne dla wszystkich dzieci z grupy. Nie tworzy się dla dzieci sytuacji, podczas których rywalizują, ktoś wygrywa bo zrobi coś szybciej, dostaje nagrodę, bo udało mu się coś zrobić najlepiej etc. Zadania dla przedszkolaków, oczywiście, mają na celu sprawdzenie i ewaluowanie umiejętności dziecka, ale stawia się nacisk na docenienie starań dziecka, a niekoniecznie efektowność ostatecznego efektu pracy. Dzięki większej ilości nauczycieli w grupie i nieco wolniejszemu rytmowi pracy, wszystkie dzieci mogą brać aktywny udział w zajęciach, udzielać się, podzielić się jakąś uwagą, zaproponować coś lub poprosić o wsparcie. Jeśli coś sprawia maluchowi trudność nauczyciele i specjaliści ustalają z rodzicami jak można pomóc przedszkolakowi, co można razem ćwiczyć, jakie elementy są już opanowane, więc można ich wymagać etc. - wspólne działania wszystkich w najbliższym środowisku dziecka, mogą pomóc mu w osiągnięciu danej umiejętności.
Autor posta: Danuta Białek-Molak, pedagog specjalny, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju
Powiązane artykuły:
kameralne grupy
codziennie praca własną metodą Montessori
autorski program nauczania
2 wychowawców w każdej grupie
1-3 osób wspierających w każdej grupie
specjaliści, którzy są w stałym kontakcie z rodzicami (neurologopeda, logopeda, fijozterapeuta, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta SI w każdym oddziale)
zgrany, zaangażowany zespół
ponad 10 lat zaufania rodziców
Co nas wyróżnia?
Zielony Latawiec, Niepubliczne Przedszkola Integracyjne, od 2007 r.| All rights reserved 2019| design by DBM
Co wyróżnia nasze przedszkole?
Codziennie w każdej z grup odbywa się praca własna, prowadzona zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori.
zgrany zespół nauczycieli i specjalistów oraz autorski program nauczania.
Czym się zajmujemy?